Що нового

Бухоблік та оподаткування

2 квітня

ДПС задіяла новий інструмент контролю за онлайн-продажами

ДПС задіяла новий інструмент контролю за онлайн-продажами

Із 1 березня поточного року ДПС отримує із Системи обліку даних РРО інформацію щодо:

ДПС насамперед націлена на профілактику та упередження порушень, які можуть виникати у платників податків та громадян через хибну організацію господарських операцій, та не має на меті лише застосування фінансових (штрафних) санкцій.

🎥 РОЗРАХУНКИ ПРИ ВИЇЗНІЙ ТОРГІВЛІ

Лише за перші 20 днів березня ДПС ідентифікувала десятки тисяч платників податків і громадян, які систематично отримують кошти на власні рахунки. В окремих випадках кількість переказів на одну особу досягає сотень транзакцій, при цьому відсутня державна реєстрація або використання РРО/ПРРО.

ДПС закликає громадян та підприємців, які здійснюють продаж товарів через Інтернет:

  • офіційно зареєструватися як суб'єкт господарювання;
  • здійснювати розрахунки через належним чином зареєстровані РРО/ПРРО;
  • дотримуватися податкового законодавства, щоб уникнути фінансової та адміністративної відповідальності у майбутньому.

За інформацією ДПС

2 квітня

Як заповнювати акцизну декларацію через зміни до ПК за Законом № 4115: лист ДПС

Як заповнювати акцизну декларацію через зміни до ПК за Законом № 4115: лист ДПС

Лист ДПС від 31.03.2025 № 8573/7/99-00-21-03-03-03-07

ДПС України підготувала лист від 31.03.2025 № 8573/7/99-00-21-03-03-03-07, яким повідомила про зміни до Податкового кодексу України (ПК) в частині перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби та особливості застосування валютних курсів при перерахуванні податкових зобов'язань з акцизного податку. Зазначені зміни внесли Законом від 04.12.2024 № 4115-ІХ (далі — Закон № 4115) та набули чинності з 25.03.2025.

Законом № 4115-IX внесли зміни до пункту 215.3 ПК у зв'язку з чим ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну та рідини, що використовують в електронних сигаретах починаючи з 25.03.2025 року визначають в одиницях виміру «євро».

Також, статтю 391 ПК виклали в новій редакції. Так, для цілей визначення податкових зобов'язань із сплати акцизного податку з тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, тютюнової сировини та тютюнових відходів застосовується офіційний курс валюти України до іноземної валюти, встановлений НБУ, що діяв на 00:00 годин першого дня календарного півріччя, що передує півріччю, в якому:

  • реалізують тютюнові вироби, рідини, що використовують в електронних сигаретах, вироблених на митній території України, або подають митну декларацію при ввезенні тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на митну територію України;
  • нараховують зобов'язання з акцизного податку з тютюнової сировини та тютюнових відходів згідно із нормами ПК.

Особливості визначення податкових зобов'язань з акцизного податку з урахуванням внесених змін до ПК

До визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення.

Форму декларації з акцизного податку (далі — Декларація) і Порядок її заповнення та подання (далі — Порядок) затвердив Мінфін наказом від 23.01.2015 № 14.

З урахуванням змін, внесених Законом № 4115 до ПК, та визначення починаючи з 25.03.2025 ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну та рідин, що використовують в електронних сигаретах в одиницях виміру «євро» до визначення нових форм декларацій, декларування податкових зобов'язань з акцизного податку за діючою формою необхідно здійснюють наступним чином.

Податкові зобов'язання з акцизного податку за операціями з реалізації вироблених в Україні із ввезених на митну територію України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовують в електронних сигаретах необхідно відображати у розділі Б Декларації розраховані відповідно до:

  • додатку 1 «Розрахунок суми акцизного податку з підакцизних товарів (продукції) (крім транспортних засобів) на які встановлено специфічні ставки акцизного податку» (далі — Додаток 1);
  • додатку 2 «Розрахунок суми акцизного податку з тютюнових виробів, на які встановлено специфічні та адвалорні ставки акцизного податку одночасно» (далі — Додаток 2).

Щодо відображення у податковій звітності за березень 2025 року операцій, які підлягають оподаткуванню при зміні, починаючи з 25.03.2025 ставки податку з гривні на євро

Оскільки ставки акцизного податку в євро на тютюнові вироби та рідини, що використовують в електронних сигаретах почали застосовуватися з 25.03.2025, то за березень 2025 року у Додатку 1 та Додатку 2 до Декларації оподатковані операції, відображайте окремими рядками за ставками податку, що діяли до 24.03.2025 (включно) та почали діяти з 25.03.2025.

Щодо відображення ставок акцизного податку / мінімального акцизного податкового зобов'язання, які визначили в євро

У Додатку 1 розрахунки податкових зобов'язань за діючими ставками необхідно відображати згідно порядку заповнення граф 12, 16, 21 Додатку 1 до Декларації. При цьому графи 12, 14 заповнюйте до 24.03.2025 - в гривнях, з 25.03.2025 - в євро з урахуванням перерахунку за офіційним курсом НБУ.

У Додатку 2 розрахунки податкових зобов'язань за діючими ставками необхідно відображати згідно порядку заповнення граф 14, 15, 16, 19, 20, 21, 26.

При цьому графи 15, 19, 20 заповнюйте в гривнях, в тому числі з 25.03.2025 з урахуванням перерахунку за офіційним курсом гривні до євро, встановленого НБУ.

Як відобразити курс ЄВРО

Для визначення податкових зобов'язань із сплати акцизного податку з тютюнових виробів, рідин, що використовують в електронних сигаретах застосовуйте офіційний курс гривні до євро, встановлений НБУ, що діяв на 00:00 годин першого дня календарного півріччя, що передує півріччю, в якому здійснюється реалізація ввезення на митну територію тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Таким чином з 25.03.2025 по 31.06.2025 включно застосовуйте офіційний курс гривні до євро станом на 01.07.2024 (43,2658 грн до 1 євро), який:

  • відображайте з урахуванням чотирьох знаків після коми у спеціально відведеному полі Додатку 1 до Декларації;
  • враховуйте, як множник до ставки акцизного податку / мінімального акцизного податкового зобов'язання в євро — при обрахунку ставки акцизного податку / мінімального акцизного податкового зобов'язання в гривнях, які зазначайте у графах 13, 17 та 18 Додатку 2 до Декларації з заокругленням до двох знаків після коми.

tg_4.png

Як обчислити податкові зобов'язання

У графі 15.2 рядка «Усього (округлення до цілого значення)») Додатку 1 суму податкових зобов'язань з акцизного податку на тютюнові вироби та рідини, що використовуєте в електронних сигаретах за операціями, які є об'єктом оподаткування визначайте як суму показників по графі 15.2, які розраховуйте як добуток обороту з реалізації (передачі), ввезення товару (Оборот тютюн. вир гр. 9), ставки акцизного податку у перерахунку на одиницю виміру товару (гр. 14) та офіційного курсу гривні до євро — для ставки встановленої в євро з 25.03.2025;

У графі 21 Додатку 2 сума податкових зобов'язань з акцизного податку на сигарети з операцій, які є об'єктом оподаткування, визначайте як суму показників (по гр. 21), які розраховуйте з урахуванням ставок акцизного податку / мінімального акцизного податкового зобов'язання в гривнях, у тому числі які перерахували з євро за офіційним курсом гривні до євро (58 євро — 2 509,42 грн, 73 євро — 3 158,40 грн, 78 євро — 3374,73 грн).

Термін подання декларації з акцизного податку за березень 2025 року

Декларацію з урахуванням нововведень, які набрали чинності 25.03.2025, визначені пунктом 223.2 ПК з урахуванням положень пункту 49.21 ПК, подавайте до контролюючого органу за місцем реєстрації за березень 2025 року у термін не пізніше 21 квітня 2025 року.

2 квітня

Не погоджуєтесь із донарахуваннями податкової: як правильно діяти

Не погоджуєтесь із донарахуваннями податкової: як правильно діяти

Адміністративне оскарження (скарга в ДПС)

  • платник має 10 робочих днів з дня отримання податкового повідомлення-рішення (далі — ППР), щоб подати скаргу до ДПС;
  • під час розгляду скарги податкове зобов’язання не вважається узгодженим;
  • якщо ДПС залишає ППР без змін, сума стає узгодженою з дня отримання рішення ДПС.

Судове оскарження

  • якщо платник подає позов до суду, податкове зобов’язання залишається неузгодженим до моменту набрання судовим рішенням законної сили. Але сам факт подання позову ще не є підставою для виведення суми з податкового боргу. Для цього необхідно отримати ухвалу суду про відкриття провадження (ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України);
  • якщо суд скасовує ППР — податок не підлягає сплаті;
  • якщо суд підтверджує ППР — сума стає узгодженою з моменту набрання рішенням законної сили і підлягає обов'язковій сплаті.

tg_4.png

Важливо! Ухвала про відкриття провадження є важливим юридичним документом, який підтверджує факт судового розгляду спору про податкові зобов’язання.

Вона дає змогу платнику податків захистити свої права та уникнути автоматичного стягнення сум, доки суд не ухвалить остаточне рішення. При цьому ухвала може надходити до сторін по справі як в паперовому вигляді, так і в електронному через електронний суд (Електронний судовий сервіс). Натомість лист платника з інформацією про оскарження податкових зобов’язань не є юридично підтвердженим фактом судового розгляду спору.

За інформацією ДПС у Вінницькій області

2 квітня

Е-повідомлення: перші підсумки роботи сервісу

Е-повідомлення: перші підсумки роботи сервісу

Упродовж багатьох років існувала проблема помилкового зарахування платником на інші рахунки. У таких випадках ДПС вважала податковий обовʼязок не виконаним, а платник проводив роки в судах аби скасувати штраф та зарахувати сплачені кошти.

Минулого року прийняли норму про звільнення від відповідальності платника при помилковій сплаті податків на інші бюджетні рахунки за умови подання заяви на повернення.

А для зручності платників, податковим органом у грудні 2024 року розробили сервіс — повідомлення в Електронний кабінет платнику про помилковість сплати та необхідність вчасного подання заяви про повернення помилково сплачених сум.

Сьогодні вже є перші цифри роботи сервісу. Як зазначив Голова Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, питання вирішене і проблеми не існує.

Сервіс ДПС «Е-повідомлення» оперативно інформує платника про помилкову сплату податків та єдиного внеску.

Він допомагає швидко виправити допущені при сплаті помилки в реквізитах платіжної інструкції та уникнути нарахування штрафних (фінансових) санкцій та пені.

Як це працює?

Якщо платник випадково здійснив платіж не за тими реквізитами, на наступний банківський день він отримує у приватній частині Електронного кабінету електронне інформаційне повідомлення з реквізитами такої платіжної інструкції.

Це повідомлення знаходиться у розділі «Вхідні/вихідні документи»/«Вхідні»/«Повідомлення».

Одночасно в Електронному кабінеті стає доступна електронна форма Заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені (форма J/F1302002) для направлення до територіального органу ДПС, в якому обліковується помилкова сплата податків.

Якщо ж помилково сплатили єдиний внесок, заяву потрібно подати в паперовому вигляді згідно з додатком № 1 до наказу Мінфіну від 23.07.2021 № 417.

За інформацією Данила Гетманцева

За інформацією ДПС

2 квітня

Із 2 квітня 2025 року діють зміни у порядку бронювання працівників критичної комунальної інфраструктури

Із 2 квітня 2025 року діють зміни у порядку бронювання працівників критичної комунальної інфраструктури

Відсоток бронювання підвищується з 50% до 75%, що допоможе зменшити кадровий дефіцит у сфері комунальних послуг. Ці критично важливі зміни ініціювало Міністерство розвитку громад та територій для забезпечення безперебійної роботи таких підприємств в умовах воєнного стану.

Йдеться про фахівців, які забезпечують теплопостачання, водопостачання і водовідведення, а також вивезення твердих побутових відходів. Завдяки цьому рішенню комунальні підприємства зможуть стабільніше працювати та оперативніше реагувати на аварійні ситуації. Також для таких підприємств пом’якшили вимоги до критеріїв щодо розміру заробітної плати працівників, для яких передбачається бронювання.

Постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76» від 28.03.2025 № 360 набрала чинності 02.04.2025 — це день, коли її опублікував «Урядовий кур’єр» № 68.

За інформацією Мінрозвитку

2 квітня

Уряд врегулював перерозподіл та повернення гуманітарної допомоги

Уряд врегулював перерозподіл та повернення гуманітарної допомоги

Ухвалена постанова КМУ «Деякі питання перерозподілу та цільового використання гуманітарної допомоги» від 21.03.2025 № 321 враховує низку змін на запит волонтерських організацій.

Нові порядки знімають низку обмежень, що дозволить оперативніше надавати допомогу тим, хто цього потребує найбільше, ефективніше розподіляти ресурси та спрямовувати її тим, для кого вона є актуальною.

Відтепер для перерозподілу гуманітарної допомоги набувач, що її передає, надсилатиме отримувачу відповідний запит у паперовій або е-формі. До нього, зокрема, додає лист від іншого набувача із згодою прийняти допомогу та перелік категорій кінцевих набувачів, які потребують підтримки. Такий запит розглядають упродовж 10 робочих днів із дати надходження, а для отримувачів медичної гуманітарної допомоги — до 20 робочих днів.

Причиною для відмови може бути, наприклад, подання неповного пакету документів або неможливість використати допомогу за її цільовим призначенням.

Набувач, що передає, протягом 5 робочих днів після перерозподілу гуманітарної допомоги надсилає отримувачу завірені копії документів, що підтверджують цей факт.

Також для випадків, коли гуманітарну допомогу неможливо використати за цільовим призначенням, розробили спеціальний порядок її повернення донору. Так, товари, визнані гуманітарною допомогою та ввезені в Україну, можуть бути повернені донору в митному режимі експорту. Для цього потрібно подати митну декларацію за формою єдиного адміністративного документа. Серед документів, які подає отримувач гуманітарної допомоги митному органу, має бути лист від донора про згоду на повернення товарів за рахунок його коштів.

Із 16 березня благодійництво «не» оподатковуємо по‑новому

Важливо! Внесеними змінами передбачають можливість редагувати помилки у декларації на ввезення гуманітарної допомоги при перетині кордону. Раніше через помилки у відомостях, наприклад, VIN-кодах або назвах донорів, допомога могла затримуватися на кордоні. Однак це не стосується випадків, коли виявлені порушення митних правил або відсутні документи, що підтверджують таку необхідність.

Крім того, надали можливість змінювати дані про отримувача гуманітарної допомоги, зазначених у графах 1—3 декларації, у разі якщо є на це погодження донора.

Нагадуємо, що волонтерам спростили можливість гуманітарної підтримки військових та ВПО, а саме оновили перелік товарів і послуг, що звільняють від оподаткування.

За інформацією Мінсоцполітики

2 квітня

НБУ скасував обмеження у 150 000 гривень для переказів з карти на карту

НБУ скасував обмеження у 150 000 гривень для переказів з карти на карту

Як зазначив регулятор, зазначені обмеження стимулювали напрацювання комплексних спільних рішень, спрямованих на мінімізацію використання платіжної інфраструктури в протиправній діяльності, як за рахунок законодавчих змін, так і через саморегулювання ринку, шляхом підписання відповідного Меморандуму. За час дії регуляторних обмежень:

  • запрацював Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій Національного банку України з державного регулювання ринків фінансових послуг» від 08.10.2024 № 3994-IX, ухвалений на основі законопроєкту № 11043, яким збільшують суми штрафів до порушників платіжного законодавства;
  • розробили та підписали за координації банківських асоціацій Меморандум про забезпечення прозорості функціонування ринку платіжних послуг, до якого приєдналася абсолютна більшість банків, які обслуговують роздрібних клієнтів, та надавачі платіжних послуг, які мають ліцензію на ведення розрахункових рахунків роздрібних клієнтів;
  • банки та небанківські надавачі платіжних послуг продовжують поліпшувати роботу систем моніторингу платіжних операцій відповідно до вимог і рекомендацій НБУ;
  • з боку правоохоронних органів ведеться активна робота щодо виявлення та припинення злочинних схем. До прикладу, БЕБ нещодавно викрило мережу, яка нараховувала понад чотири тисячі осіб-дропів;

НБУ напрацював концепцію реєстру осіб, що потребують посиленого контролю платіжних операцій. Пропозицію надішлють відповідному комітету ВРУ для подальшого розгляду у квітні.

Минулого року ми фіксували аномальний сплеск обсягу переказів між рахунками фізосіб. Наразі внаслідок введення регуляторних обмежень, комунікації НБУ, він суттєво знизився.

Короткострокова тенденція до стрімкого зростання кількості відкритих платіжних карток, яка фіксувалася у вересні-жовтні минулого року, також припинилася.

НБУ і далі моніторитиме ситуацію та, за потреби, вживатиме додаткових заходів для боротьби зі злочинними схемами за участю дропів.

Нагадуємо, що у грудні 2024 року українські банки за координації банківських асоціацій підписали Меморандум про забезпечення прозорості функціонування ринку платіжних послуг.

Підписанти Меморандуму зобов’язуються здійснювати перекази клієнтів з урахуванням упровадженого ризик-орієнтованого підходу. Тобто ліміти не встановлюють на операції клієнтів з підтвердженими джерелами доходів (зокрема зарплатних клієнтів та інших клієнтів з підтвердженими доходами), а також волонтерів, ідентифікованих надавачем платіжних послуг згідно з вимогами постанови НБУ від 24.02.2022 № 18.

Надавачі платіжних послуг, які підписали Меморандум, зобов’язуються встановити ліміти (які також поширюються на перекази за реквізитами IBAN) на операції клієнтів без документально підтвердженого доходу.

За інформацією НБУ

2 квітня

Мінфін затвердив нову декларацію з орендної плати за земельні ділянки с/г призначення держвласності

Мінфін затвердив нову декларацію з орендної плати за земельні ділянки с/г призначення держвласності

Наказ Мінфіну від 01.04.2025 № 177

Наказ Мінфіну від 14.03.2025 № 154

Мінфін наказом від 14.03.2025 р. № 154 затвердив нову форму Податкової декларації з орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, передані в оренду відповідно до статті 120-1 глави 19 розділу ІV Земельного кодексу України та додатки:

Іншим наказом від 01.04.2025 № 177 Мінфін вносить до нової декларації корегування.

Зміни розробили з метою організації справляння орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, передані в оренду відповідно до статті 120-1 глави 19 розділу ІV Земельного кодексу України.

📺 Мінімальне податкове зобов’язання: відповіді на запитання

Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), затверджена наказом Мінфіну від 16.06.2015 № 560, передбачає визначення податкового зобов’язання з орендної плати для його зарахування на код класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» та не передбачає можливості виокремити податкові зобов’язання з плати за сільськогосподарські землі.

Прийняття наказу забезпечить справляння плати за с/г землі для їх зарахування на окремий код класифікації доходів бюджету (18011200 «Орендна плата за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, передані в оренду відповідно до статті 1201 Земельного кодексу України»).

2 квітня

Коли вперше подаємо нову декларацію з податку на прибуток

Коли вперше подаємо нову декларацію з податку на прибуток

Нагадуємо, що 21 січня 2025 року набрав чинності наказ Мінфіну від 05.12.2024 № 621 яким внесли зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Мінфіну від 20.10.2015 № 897 (далі — Декларація).

Положеннями пункту 46.6 Податкового кодексу України передбачили, якщо в результаті зміни правил оподаткування змінюють форми податкової звітності, до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення.

Отже, з урахуванням цього платники податку на прибуток матимуть змогу подати Декларацію за оновленою формою, починаючи зі звітного (податкового) періоду — півріччя 2025 року.

Декларація з прибутку за І квартал 2025 року та виправлення прибуткових помилок

Електронні форми документів у форматі за стандартом на основі специфікації eXtensibleMarkupLanguage (XML) оприлюднюють на вебпорталі ДПС (п. 4 розд. ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.2017 № 557).

ЗІР, категорія 102.20.02

2 квітня

Зміни у формі повідомлення про прийняття працівника на роботу: як оформити, щоб уникнути штрафів

Зміни у формі повідомлення про прийняття працівника на роботу: як оформити, щоб уникнути штрафів

Будь який працівник не може бути допущений до виконання роботи без укладення офіційного трудового договору. А обов’язок подання до ДПС повідомлення про прийняття працівника на роботу передбачили частиною четвертою статті 24 Кодексу законів про працю України (КЗпП). КЗпП і постанова КМУ від 17.06.2015 № 413 не встановлюють конкретних строків подання Повідомлення про прийняття на роботу. Але важливо, щоб таке повідомлення роботодавець подав до початку роботи працівника.

З особою, яку працевлаштовують, укладають трудовий договір — усний або письмовий. Втім, під час воєнного стану застосовують спеціальні норми Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX. Так, передбачили, що наразі трудовий договір може бути укладений в усній формі навіть тоді, коли стаття 24 КЗпП вимагає письмової форми.

У Держпраці звертають увагу, що з 26 лютого 2025 року в Україні діє оновлена форма Повідомлення про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу / укладення гіг-контракту (далі — Повідомлення). Цього дня набула чинності нова редакція постанови КМУ від 21.02.2025 № 184 (далі — Постанова № 184).

Що змінилося?

Інформацію, що міститься у Повідомленні, що подають до ДПС, доповнили інформацією про громадянство з метою обліку працевлаштованих іноземців та осіб без громадянства (графа 9). Коли заповнюєте цю графу маєте вказати:

  • «0», якщо йдеться про іноземця або особу без громадянства;
  • «1» — для громадян України.

Повідомлення до ДПС слід подавати засобами електронного зв’язку з використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП).

За відсутності технічної можливості подати Повідомлення засобами електронного зв’язку в електронній формі Повідомлення подаєте у формі документа на папері згідно з додатками 1 і 2 разом з копією в електронній формі. Про такий спосіб подання говорять і фахівці Держпраці у своєму листі від 28.03.2022 № 1340/4/4.1-зв-22.

Але якщо під час воєнного стану роботодавець немає можливості подати Повідомлення навіть на папері та з копією в електронній формі, то фахівці Держпраці радять роботодавцю мати підтвердження намагання подати таке Повідомлення. Тобто роботодавець повинен зафіксувати й підтвердити документально його спроби подати Повідомлення і причини, які цьому завадили. Інформацію про неможливість подати Повідомлення можна викласти в акті або довідці.

tg_4.png

У випадку подання повідомлення за старою формою можливі питання від Держпраці. Хоча на практиці ДПС може деякий час приймати повідомлення за старою формою, Держпраці в майбутньому може визнати це порушенням. Це пов’язано з тим, що після набрання чинності постановою № 184 стара форма втрачає свою актуальність. На підприємство можуть накласти штраф, як за інші порушення трудового законодавства – 8 000 грн (ст. 265 КЗпП).

Якщо не подати повідомлення взагалі (ані за старою, ані за новою формою), Держпраці може розцінити це як фактичний допуск працівника до роботи без повідомлення. Це тягне за собою адміністративний штраф для посадових осіб підприємства (або підприємця) у розмірі від 510 до 1 700 грн. У разі повторного порушення штраф зростає до 1 700—5 100 грн (ч. 1 та 2 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Якщо домашнього працівника звільняють, то необхідно подати форму Повідомлення про припинення трудового договору з цим працівником протягом трьох днів з дня звільнення.

За інформацією Держпраці

1 квітня

Уряд ухвалив зміни для спрощення видачі паспортів чоловікам за кордоном

Уряд ухвалив зміни для спрощення видачі паспортів чоловікам за кордоном

1 квітня 2025 року КМУ ухвалив зміни до Порядку реалізації експериментального проєкту з автоматичної верифікації та перевірки відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою від 16.08.2024 № 932. Зміни, зокрема, стосуються правил оформлення паспортних документів. Відповідний акт підготували МВС, Міноборони та ДМС.

Що змінилося при оформленні паспортів?

Чоловіки віком від 18 до 60 років, які знаходяться за кордоном, тепер можуть оформити паспорт громадянина України або паспорт громадянина України для виїзду за кордон без фізичного пред’явлення військово-облікового документа.

Працівники закордонних підрозділів ДП «Документ» самостійно перевірятимуть статус військового обліку автоматично.

У разі відсутності інформації про чоловіка віком від 18 до 60 років в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, його дані передаватимуть до цього реєстру. Такі особи ставляться на військовий облік без проходження медкомісії.

Паспорт можна буде отримати після автоматичного формування військово-облікового документа.

tg_4.png

Що це означає на практиці?

Оформити чи замінити паспорт за кордоном стало простіше – більше не потрібно подавати паперовий або електронний військово-обліковий документ.

Представники закордонних підрозділів ДП «Документ» автоматично перевірятимуть статус військового обліку під час оформлення паспорта.

Чоловіки, які ще не стояли на обліку, будуть автоматично туди внесені, і, що важливо, без проходження медкомісії.

За інформацією ДМС

1 квітня

Нові декларації платника єдиного податку доступні в Електронному кабінеті

На сьогодні в електронному вигляді звітують вже понад 1,5 млн платників податків — спрощенців.

Податкові декларації платників єдиного податку для бізнесу (ідентифікатори форм F0103407, J/F0103309) за новими формами доступні в Електронному кабінеті платника податків.

Звертаємо увагу, що нові форми декларації містять розділ щодо визначення податкових зобов’язань по військовому збору. Тож, будьте уважними при подачі звітності.

Податкову декларацію платника єдиного податку 1—3 груп підприємці можуть подати через Електронний кабінет та мобільний застосунок «Моя податкова», який розміщений на цифрових платформах AppStore або GooglePlay.

Нові декларації платника єдиного податку доступні в Електронному кабінеті

AppStore

Нові декларації платника єдиного податку доступні в Електронному кабінеті

GooglePlay

Податкові декларації платників єдиного податку впровадив Мінфін наказом «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 19 червня 2015 року № 578» від 31.01.2025 № 57.

За інформацією ДПС

1 квітня

Є несплачений податковий борг: які обмеження для керівника боржника

Є несплачений податковий борг: які обмеження для керівника боржника

За несплати упродовж 240 календарних днів з дня вручення платнику податків податкової вимоги суми податкового боргу, що перевищує 1 млн грн, контролюючий орган може звернутися до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента — боржника за межі України — до погашення такого податкового боргу (далі — тимчасове обмеження).

Контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня з дня отримання рішення суду:

  • інформує про це Держприкордонслужбу, в порядку обміну інформацією, що затвердив Мінфін, спільно з Держприкордонслужбою;
  • розміщує відповідну інформацію в Реєстрі керівників платників податків — боржників.

tg_4.png

Закінчення дії тимчасового обмеження здійснюється у разі погашення суми податкового боргу, зазначеної у рішенні суду, у зв’язку з якою застосували таке обмеження, або у разі отримання інформації з ЄДР про зміну керівника юрособи або постійного представництва нерезидента-боржника, або у разі початку судових процедур у справах про банкрутство стосовно такого боржника.

За інформацією ДПС у Дніпропетровській області

1 квітня

Із 1 квітня забронювати працівників можуть лише підприємства, які оновили статус критичності

Із 1 квітня забронювати працівників можуть лише підприємства, які оновили статус критичності

«З початку року більшість сумлінних компаній вже перепідтвердили свою критичність у відповідних державних органах і перебронювали своїх працівників. Відстрочки переброньованих працівників залишаються чинними після першого квітня», –  зазначив заступник Міністра економіки України Віталій Кіндратів.

Що зміниться з 1 квітня?

Завершився строк дії бронювань, оформлених за старою системою.

Відновлюють стандартний режим розгляду заяв на бронювання працівників для критично важливих підприємств (протягом 72 годин).

Бронювання будуть доступні виключно підприємствам, які отримали підтвердження критичності за новими правилами.

tg_4.png

Що робити підприємствам, які ще не оновили статус?

Необхідно оновити статус критичності своєї компанії за новою процедурою (переглянути інструкцію).

Після підтвердження нового статусу критичності оформіть бронювання працівників повторно.

Якщо ваш співробітник уже має активне бронювання, його необхідно спочатку анулювати.

Нагадуємо, що всі бронювання здійснюються виключно в електронному форматі через портал Дія. Жодних паперових документів чи наказів готувати не потрібно.

Послугу реалізує Мінекономіки з Мінцифри та Міноборони.

За інформацією Мінекономіки

1 квітня

Уряд поновив держконтроль за імпортованими харчовими продуктами, кормами та побічними продуктами тваринного походження

Уряд поновив держконтроль за імпортованими харчовими продуктами, кормами та побічними продуктами тваринного походження

КМУ прийняв постанову «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 р. № 537» від 28.03.2025 № 345. Документ підготовлений Мінагрополітики. Відповідно до документу, поновлюють повноцінний державний контроль за імпортованими харчовими продуктами, кормами та побічними продуктами тваринного походження.

Про це повідомив Міністр аграрної політики та продовольства України Віталій Коваль.

📺 Мінімальне податкове зобов’язання: відповіді на запитання

Зокрема, прийнята постанова сприятиме:

  • зниженню ризиків для здоров’я людей;
  • посиленню контролю за якістю імпортованої продукції;
  • справедливим умовам для бізнесу;
  • захисту споживачів і зменшенню ризиків ввезення небезпечної продукції.

За інформацією Мінагрополітики

1 квітня

НБУ змінив правила розкриття банківської таємниці

НБУ змінив правила розкриття банківської таємниці

Постанова НБУ від 29.03.2025 № 39

Зміни ухвалені у зв’язку з прийняттям Законів України:

  • «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань розкриття банківської таємниці та заходів для встановлення опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин» від 19.12.2024 № 4174-ІХ (далі — Закон № 4174);
  • «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення укладення угоди між Україною та Європейським Союзом про взаємне визнання кваліфікованих електронних довірчих послуг та імплементації законодавства Європейського Союзу у сфері електронної ідентифікації» від 01.12.2022 № 2801-IX.

Мета змін — вдосконалити та привести порядок зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці у відповідність до вимог законодавства.

Нагадуємо, що Законом № 4174, зокрема, внесли зміни до статті 62 Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 № 2121-III (далі — Закон про банки). Так, зокрема, передбачили право нотаріусів отримувати інформацію, яка містить банківську таємницю, для вжиття заходів з метою встановлення опіки над майном фізособи, яку визнали безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, та визначили обсяг такої інформації.

tg_4.png

У Правилах зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці, затверджених постановою НБУ від 14.07.2006 № 267 (далі — Правила), уточнюють, що нотаріус, посадова особа органу місцевого самоврядування, уповноважена на вчинення нотаріальних дій, консульська установа подають до банків у випадках, визначених Законом про банки, запит на отримання інформації, що становить банківську таємницю, у довільній формі.

Окрім того, у тексті Правил слова «Про електронні довірчі послуги» замінили словами «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

1 квітня

Мінфін оновив порядок оформлення результатів документальних перевірок

Мінфін оновив порядок оформлення результатів документальних перевірок

Наказ Мінфіну від 14.03.2025 № 151

Мінфін наказом від 14.03.2025 № 151 затвердив зміни до Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків (далі — Порядок).

Змінами Порядок привели у відповідність до Законів України:

  • «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» від 23.02.2024 № 3603-IX;
  • «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» від 20.03.2023 № 2970-IX.

Порядок доповнили нормами щодо зобов’язання контролюючого органу повідомити платника про дату, час та місце / спосіб розгляду матеріалів перевірки, у тому числі в режимі відеоконференції. Таке повідомлення надсилають платнику упродовж двох робочих днів із дня отримання від нього заперечень та/або додаткових документів і пояснень, але не пізніше ніж за чотири робочі дні до дня їх розгляду. Водночас інформацію (повідомлення) про розгляд контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 Податкового кодексу України (ПК), матеріалів перевірки в режимі відеоконференції надсилають платнику в електронному вигляді в Електронний кабінет.

Окрім того, визначили процедуру ідентифікації платника або його представника, у тому числі у разі розгляду заперечень у режимі відеоконференції, необхідність фіксування відеоконференції за допомогою технічних засобів відеозапису.

Змінами також передбачили, що про участь у розгляді матеріалів перевірки (особисто або через свого представника), у тому числі в режимі відеоконференції, платник повідомляє у поданих запереченнях.

Визначили, що під час розгляду матеріалів перевірки в режимі відеоконференції платник може надавати тільки усні пояснення з приводу предмета розгляду.

Доповнюють підстави для проведення документальної позапланової перевірки нормами щодо неподання платником або подання з порушенням вимог пункту 39.4 ПК документації з трансфертного ціноутворення та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу).

Окрім того, до Порядку внесли низку технічних правок.

Наказ набере чинності з дня його офіційного опублікування. На момент підготовки матеріалу документ не публікували.

1 квітня

Особливості надання відпусток працівникам віком до 18-ти років

Особливості надання відпусток працівникам віком до 18-ти років

Додаткові пільги з надання відпусток неповнолітнім працівникам передбачили статею 195 Кодексу Законів про працю України (КЗпП). Працівникам, що не досягли 18 років, щорічні відпустки надають у слушний для них час. У перший рік роботи відпустку повної тривалості можна надати за заявою працівника до настання шестимісячного терміну безперервної роботи на цьому підприємстві.

У зв’язку з цим при складанні графіку надання відпусток працедавець у першочерговому порядку враховує побажання неповнолітніх працівників. Якщо ж такого працівника прийняли на підприємство після затвердження графіку відпусток на поточний рік, то час надання відпустки за перший робочий рік (з урахуванням побажань неповнолітнього) встановлюють доповнення графіку відпусток.

Забороняється не надавати щорічну відпустку неповнолітнім працівникам впродовж робочого року (ч. 5 ст. 80 КЗпП та ч. 5 ст. 11 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504/96-ВР.

За інформацією Держпраці

1 квітня

Оновили перелік валют, до яких встановлюють офіційний курс гривні

Оновили перелік валют, до яких встановлюють офіційний курс гривні

Змінами, зокрема:

  • змінили зі щомісячної на щоденну періодичність встановлення офіційного курсу гривні до алжирського динара, бата, дирхама ОАЕ, донга, ларі, ліванського фунта, малайзійського ринггіта, саудівського ріяла, сербського динара, таки і туніського динара;
  • виключили з переліку валют, до яких визначають офіційний курс гривні, російський рубль, білоруський рубль, бразильський реал, вірменський драм, домініканське песо, іракський динар, іранський ріал, лівійський динар, марокканський дирхам, новий тайванський долар, пакистанська рупія, сом, сомоні, туркменський новий манат та узбецький сум.

Нагадуємо, що НБУ оновив підходи до визначення переліку валют, до яких встановлюють офіційний курс гривні. Зокрема скасував перелік валют для щомісячного встановлення офіційного курсу.

Оновлення підходів до визначення переліків валют зумовлене зростанням рівня автоматизації розрахунків, що зменшило операційні обмеження та ризики щоденного розрахунку офіційного курсу для широкого переліку валют.

Інших змін у переліках валют та банківських металів, до яких встановлюють офіційний курс гривні, не відбулося.

tg_4.png

Зміни до переліку валют затвердив НБУ наказом «Про затвердження Переліку іноземних валют та спеціальних прав запозичення, Переліку банківських металів» від 28.03.2025 № 298-но, що набрала чинності з 31 березня 2025 року.

Особливості встановлення офіційного курсу гривні до валют затвердив НБУ постановою «Про затвердження Змін до Положення про встановлення офіційного курсу гривні до іноземних валют та розрахунку довідкового значення курсу гривні до долара США й облікової ціни банківських металів» від 24.03.2025 № 36, що набирає чинності з 31 березня 2025 року.

Перелік валют, до яких встановлюють офіційний курс гривні, оновили відповідно до підпунктів 1, 2 пункту 3 розділу І, пунктів 5, 6 розділу ІІ Положення про встановлення офіційного курсу гривні до іноземних валют та розрахунку довідкового значення курсу гривні до долара США й облікової ціни банківських металів, затвердженого постановою НБУ від 10.12.2019 № 148.

За інформацією НБУ

1 квітня

Податковий контроль: фактичні перевірки та штрафи за порушення законодавства

Податковий контроль: фактичні перевірки та штрафи за порушення законодавства

Що саме перевіряють податківці?

Фактичні перевірки стосуються таких питань:

  • використання РРО або програмного РРО (ПРРО) при проведенні розрахункових операцій;
  • видача покупцям фіскальних чеків встановленої форми, наявність необхідних реквізитів;
  • правильність ведення обліку товарних запасів;
  • оформлення роботодавцем трудових відносин із найманими працівниками;
  • наявність ліцензій на право торгівлі або надання послуг на певні види господарської, що підлягає ліцензування.

Коли може бути проведена фактична перевірка?

  • якщо під час перевірки інших платників виявили можливі порушення законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів;
  • якщо податкова отримала інформацію від інших держорганів чи місцевої влади;
  • якщо є письмова скарга покупця про порушення під час розрахунків;
  • якщо підприємство не подало звітність щодо касових апаратів або подало її з нульовими показниками;
  • якщо є дані про порушення у виробництві та обігу алкоголю, тютюну, пального;
  • якщо раніше вже виявляли порушення і потрібно перевірити їх виправлення;
  • якщо є інформація про використання працівників без офіційного оформлення або виплату зарплати в «конвертах».

Відповідальність за порушення:

  • за порушення СГ порядку розрахункових операцій, невидачу або видачу спотвореного фіскального чека:
    • 100% вартості товарів (робіт, послуг), проданих з порушенням — за перше порушення;
    • 150% вартості — за кожне наступне порушення або до ФОП єдиного податку II та III групи та які не здійснюють: продаж підакцизних товарів; технічно складних побутових товарів; лікарських засобів, вироби медпризначення; ювелірних виробів;
    • 25% вартості товарів (робіт, послуг), проданих з порушенням – за перше порушення;
    • 50% вартості — за кожне наступне порушення;
  • за неведення обліку товарних запасів:
    • штраф у розмірі вартості таких товарів, але не менше 170 грн;
  • за неподання заяви за формою 20-ОПП:
    • ФОП та особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність:
      • 340 грн — за перше порушення;
      • 680 грн — за повторне порушення;
    • юридичними особами:
      • 1 020 грн — за перше порушення;
      • 2 040 грн — за повторне порушення;
  • штрафи за відсутність платіжного термінала або відмову розрахунку за його допомогою:
    • від 1 700 грн до 3 400 грн — за перше порушення;
    • від 8 500 грн до 17 000 грн — за повторне порушення;
    • Держпродспоживслужба може накласти додатковий штраф — 8 500 грн.

За інформацією ДПС в Івано-Франківській області

1 квітня

Із 4 квітня 2025 року діятимуть нові правила оплати лікарняних

Із 4 квітня 2025 року діятимуть нові правила оплати лікарняних

Змінами до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV передбачили надання застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах як за основним місцем роботи (діяльності), так і за місцем роботи за сумісництвом.

Зазначену норму застосовуватимуть до страхових випадків, які настануть з 4 квітня 2025 року. Водночас змінами не передбачили обмежень щодо кількості місць роботи за сумісництвом застрахованих осіб, за якими вони мають право отримати страхові виплати.

Якщо людина втратила працездатність через нещасний випадок і при цьому перебуває у трудових відносинах з іншим страхувальником (за іншим місцем роботи ніж те, де стався нещасний випадок), такий страхувальник оплачує потерпілому перші п’ять днів тимчасової непрацездатності за власні кошти. Розмір виплати — 100% середньої зарплати (оподаткованого доходу) незалежно від страхового стажу працівника.

З шостого дня тимчасової непрацездатності фінансування лікарняних здійснює Пенсійний фонд України.

tg_4.png

Допомогу по тимчасовій непрацездатності (внаслідок нещасного випадку на виробництві / професійного захворювання) призначає та виплачує роботодавець, у якого настав страховий випадок за соціальним страхуванням від нещасного випадку, у розмірі 100% середньої заробітної плати. При цьому перші сімнадцять днів тимчасової непрацездатності оплачує цей роботодавець за власні кошти.

За інформацією ПФУ

1 квітня

За який розрахунковий період обчислювати середню зарплату для виплат у зв’язку з нещасним випадком на виробництві

За який розрахунковий період обчислювати середню зарплату для виплат у зв’язку з нещасним випадком на виробництві

Якщо ж людина працювала на підприємстві, де стався страховий випадок, менше 12 календарних місяців, середню заробітну плату обчислюйте за фактично відпрацьовані календарні місяці (з першого до останнього числа місяця).

У разі коли застрахована особа перебувала у трудових відносинах менше ніж календарний місяць, середній заробіток обчислюйте за фактично відпрацьований час (календарні дні) перед настанням страхового випадку.

Якщо ж у розрахунковому періоді перед настанням страхового випадку заробітку в людини з поважних причин не було взагалі, або страховий випадок настав у перший день роботи, середню заробітну плату визначайте, виходячи з тарифної ставки (посадового окладу) або її частини, встановленої на день настання права на страхову виплату. У разі коли тарифну ставку не встановили, розрахунок проводьте з розміру мінімальної заробітної плати (або її частини), встановленої законом на день настання права на страхову виплату.

Нагадуємо, що Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням затвердив КМУ постановою від 26.09.2001 № 1266.

За інформацією ПФУ

1 квітня

Нюанси подання Таблиці даних платника сільгосподарськими товаровиробниками

Нюанси подання Таблиці даних платника сільгосподарськими товаровиробниками

Подають Таблицю даних платника податку разом із поясненням та копіями первинних документів, що підтверджують проведення господарської діяльності.

У поясненні слід зазначити:

  • основні засоби (сюди відноситься земля, приміщення, техніка);
  • людські ресурси (якщо працюють члени фермерського господарства то вказати це у поясненні);
  • матеріали, завдяки яким безпосередньо відбувається господарський процес (сюди відноситься, насіннєвий матеріал, добрива, комплектуючі, основні постачальники, покупці).

Наявність основних засобів, що використовують у виробництві, вирощуванні або наданні послуг, повинні бути зазначені в Заяві № 20-ОПП.

Таблиця складається із 4-х стовпчиків:

1 — Порядковий номер,

2 — Основний вид діяльності,

3 — Затратна частина (податковий кредит), що використовується у виробництві,

4 — Той код УКТЗЕД або ДКПП який блокується.

Одночасне заповнення рядків щодо придбання та реалізації товарів, робіт, послуг не допускається.

До Таблиці необхідно додати підтверджуючі документи в pdf форматі:

  • підтвердження землі — довідка з сільської ради, або договір оренди, або витяг з державного реєстру речових прав, якщо паї — договори з пайовиками;
  • підтвердження урожайності та засіву с/г культур (у т.ч. статзвітність — форми № 4-сг, 29-сг, 37-сг);
  • підтвердження використання техніки;
  • підтвердження людських ресурсів;
  • підтвердження сформованого податкового кредиту — (договори, видаткові, оплати за насіннєвий матеріал, або комплектуючі, паливо, добрива, запчастини, перевезення );
  • підтвердження реалізації товару, або послуги — договір, ТТН, видаткова, оплата за проданий товар, або послугу.

Але, якщо у майбутньому виявлять ризики у діяльності підприємства, таблицю можуть скасувати: як на регіональному, так і на центральному рівнях.

За інформацією ДПС у Черкаській області

1 квітня

На одній зі столичних автомийок виявили фінансових порушень на понад 3,5 млн грн

На одній зі столичних автомийок виявили фінансових порушень на понад 3,5 млн грн

Фахівці податкового аудиту ДПС Києва під час фактичної перевірки встановили, що платник податків надавав послуги з миття автомобілів та інші супутні послуги без належної реєстрації господарського об’єкта та без застосування РРО, що є порушенням Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР (далі — Закон про РРО).

За встановленими фактами склали акт перевірки, а до порушника застосували фінансові санкції на загальну суму понад 1,7 млн грн.

Податківці нагадують, що за порушення вимог Закону про РРО до суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції, за рішенням відповідних контролюючих органів у разі встановлення в ході перевірки факту:

  • непроведення розрахункових операцій через РРО та/або програмні РРО з фіскальним режимом роботи;
  • невидачі (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції застосовують фінансові санкції у таких розмірах:
    • 100% суми, на яку здійснили продаж товарів (робіт, послуг) та/або розрахунки при організації та проведенні азартних ігор з порушеннями, — за порушення, вчинене вперше;
    • 150% суми, на яку здійснили продаж товарів (робіт, послуг) та/або розрахунки при організації та проведенні азартних ігор з порушеннями, — за кожне наступне порушення.

🎥 РОЗРАХУНКИ ПРИ ВИЇЗНІЙ ТОРГІВЛІ

Водночас, у період з 01 серпня 2023 року по 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж до дати припинення або скасування воєнного стану на території України, до ФОП-єдинників, не зареєстрованих платниками ПДВ, що здійснюють діяльність з продажу товарів (крім підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або надають послуги, застосовують знижену фінансову відповідальність у таких розмірах:

  • 25% вартості проданих з порушенням, товарів (робіт, послуг) — за порушення, вчинене вперше;
  • 50% вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг) — за кожне наступне вчинене порушення.

За інформацією ДПС Києва

1 квітня

Бронювання військовозобов’язаних: бізнес закликає оперативно оновити дані на порталі Дія

Бронювання військовозобов’язаних: бізнес закликає оперативно оновити дані на порталі Дія

КМУ постановою від 28.02.2025 № 233 вніс зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних. Згідно з оновленнями, до загальної кількості військовозобов’язаних працівників тепер включають тих, хто був призваний на військову службу після 18.05.2024

Втім компанії-члени Європейської Бізнес Асоціації повідомляють, що ці зміни ще не відображені на вебпорталі Дія.

Відсутність технічної можливості коректно відобразити загальну кількість військовозобов’язаних безпосередньо впливає на розмір квоти — кількість працівників, яких компанії можуть забронювати. Це особливо критично для підприємств, де мобілізували вже понад 30% військовозобов’язаних. Така ситуація може негативно впливати на стабільність роботи бізнесу та ефективність виробничих процесів.

Європейська Бізнес Асоціація вдячна команді Мінцифри, Міноборони та усім залученим за постійне вдосконалення порталу Дія, розробку та імплементацію системи «Резерв +» та інші рішення, що спрощують військовий облік співробітників та процес бронювання.

Водночас бізнес просить доопрацювати цифрові рішення, які забезпечили б коректне відображення військовозобов’язаних на порталі Дія, відповідно до чинного законодавства, враховуючи працівників, призваних на військову службу під час мобілізації після 18 травня 2024 року.

tg_4.png

Бізнес розуміє, що доопрацювання цифрових рішень потребує додаткових фінансових ресурсів з боку держави. Втім покращення процесів бронювання допоможе підприємствам підтримувати та планувати свою діяльність, що матиме позитивний економічний ефект для держави.

В Асоціації сподіваються, що відповідні зміни вдасться втілити протягом найближчого часу, адже після 31 березня попередні статуси критичності підприємств втрачають свою актуальність. Тобто на бізнес очікує перезавантаження усього процесу бронювання.

За інформацією Європейської Бізнес Асоціації

31 березня

План цифровізації державних послуг до 2026 року: деталі від Гетманцева

План цифровізації державних послуг до 2026 року: деталі від Гетманцева

План заходів щодо переведення публічних послуг в електронну форму до 2026 року затвердив КМУ розпорядженням від 21.03.2025 № 263-р.

У наступні 21 місяць планують забезпечити перехід на надання саме в електронному вигляді понад сотні послуг у 30 сферах, зокрема:

  • соціального захисту,
  • державної реєстрації (актів цивільного стану, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців),
  • охорони здоров’я,
  • освіти,
  • ліцензування видів господарської діяльності,
  • податкової та митної політики,
  • аграрної сфери та безпечності харчових продуктів,
  • санітарно-епідеміологічного благополуччя,
  • пенсійного забезпечення та страхових виплат,
  • будівництва тощо.

Вже упродовж наступних трьох місяців, до кінця червня повинні запрацювати в електронному форматі:

  • надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни;
  • надання статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України;
  • призначення одноразової грошової допомоги в разі інвалідності внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації;
  • призначення одноразової грошової допомоги у разі інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів, які призвані на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження військової служби у військовому резерві;
  • призначення одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів, які призвані на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження військової служби у військовому резерві;
  • замовлення буквено-цифрової комбінації номерних знаків для подальшого відповідального зберігання та закріплення за транспортними засобами власника;
  • подання заяви про заміну свідоцтва про реєстрацію (технічний паспорт) транспортного засобу;
  • оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта громадянина України для виїзду за кордон;
  • обмін посвідчення водія або отримання його після втрати чи викрадення в електронній формі засобами Порталу Дія з доставкою за кордон;
  • обрання доступного за місцезнаходженням постачальника електронних комунікаційних послуг.

tg_4.png

Далі планують перевести в електронний формат:

  • у ІІІ кварталі 2025 року — 11 послуг;
  • у IV кварталі 2025 року — 49 послуг (у тому числі 11 — у митній сфері);
  • у І кварталі 2026 року — 17 послуг (у тому числі 8 — у податковій сфері);
  • у ІІ кварталі 2026 року — 2 послуги;
  • у ІІІ кварталі 2026 року — 3 послуги;
  • у IV кварталі 2026 року — 26 послуг.

За інформацією Данила Гетманцева

31 березня

Нотаріуси зобов’язані щомісяця звітувати про договори купівлі-продажу, дарування та спадщину

Нотаріуси зобов’язані щомісяця звітувати про договори купівлі-продажу, дарування та спадщину

Нотаріуси зобов’язані щомісяця подавати до контролюючого органу інформацію про посвідчені договори купівлі-продажу рухомого і нерухомого майна, дарування та свідоцтва про право на спадщину.

У звітах має зазначатися вартість кожного договору, сума сплаченого податку, а також інші дані, передбачені Податковим розрахунком. Звітність подають у додатку 4ДФ, відповідно до наказу Мінфіну від 13.01.2015 № 4. Позиція щодо необхідності подання нотаріусами інформації по формі та у строки, визначені для Податкового розрахунку, погоджена з Мінфіном.

Всю подану інформацію накопичують ув Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків (ДРФО). Її використовують для:

  • перевірки правильності нарахувань;
  • заповнення громадянами декларацій про майновий стан і доходи, публічними службовцями — для заповнення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
  • підтвердження доходів для підприємств, установ та організацій.

Якщо нотаріус не подасть інформацію або зробить помилки, то відповідні відомості будуть відсутні в ДРФО.

Оскільки нотаріуси виконують функції податкового агента в частині подання інформації про посвідчені договори, за порушення порядку подання такої інформації передбачена відповідальність.

tg_4.png

За неподання або невчасне подання відомостей, а також за помилки у звітах передбачені штрафи:

  • 1 020 грн — за перше порушення;
  • 2 040 грн — за повторне порушення протягом року.

Новації передбачені змінами, внесеними з 01 січня 2025 року до Податкового кодексу України Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» від 10.10.2024 № 4015-ІХ.

За інформацією ДПС

31 березня

31 березня — останній день сплати податків за лютий 2025 року

31 березня — останній день сплати податків за лютий 2025 року

Національна сертифікація бухгалтерів — 2025

Податок, збір, платіж

Підстава

31 березня — останній день сплати

за лютий рентної плати за:

  • користування надрами при видобуванні вуглеводневої сировини;
  • користування радіочастотним ресурсом України;
  • транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами територією України;
  • транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України

п. 257.1 статті 257 розділу IX Податкового кодексу України (ПК)

плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (крім громадян) за лютий 2025 року

пп. 287.3 та 287.4 ПК

податку на додану вартість за лютий 2025 року

п. 57.1, п. 203.2 ПК

акцизного податку за лютий 2025 року

п. 57.1, п. 222.1.1 ПК

авансового внеску з податку на прибуток підприємств з пунктів обміну іноземних валют за березень 2025 року

п. 137.11, пп. 141.13.1 ПК

плати за землю фізичними особами — підприємцями - власниками та землекористувачами земельних ділянок за лютий 2025 року

п. 287.3 ПК

за лютий 2025 року податку на доходи фізичних осіб та військового збору від оподаткування доходів, нарахованих у вигляді:

  • процентів на поточний або депозитний банківський рахунок;
  • процентів на вклади члена кредитної спилки

п. 170.4 та п. 16-1 підрозд. 10 розділу XX ПК

за лютий 2025 року податковим агентом податку на доходи фізичних осіб та військового збору, у разі якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку

п.п. 168.1.5 та п. 16-1 підрозд. 10 розділу XX ПК

За інформацією ДПС

31 березня

ДПС оновила «Єдине вікно»: додали нові е-формати декларацій для єдинників

ДПС оновила «Єдине вікно»

Оновлений комплект програмного забезпечення включає в себе зміни та доповнення, які запровадили з 30.12.2024 по 28.03.2025 включно. Його можна встановлювати тільки на релізи Системи версії 1.33.* При цьому всі персональні довідники та налаштування користувача залишаються незмінними.

У таблиці наводимо перелік змін та доповнень (версія 1.33.4.0) станом на 28.03.2025.

Додали нові версії документів

У зв'язку з введенням в дію наказу Мінфіну від 31.01.2025 № 57

F0103309 Податкова декларація платника єдиного податку — фізичної особи – підприємця, у якого (податковий (звітний) період квартал;

F0133109 — Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку — фізичної особи — підприємця. Відомості про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску;

F0133209 — Додаток 2 до податкової декларації платника єдиного податку — фізичної особи — підприємця. Розрахунок загального мінімального податкового зобов’язання за податковий (звітний) рік;

F0103407 — Податкова декларація платника єдиного податку — фізичної особи — підприємця, у якого (податковий (звітний) період рік;

F0134107 — Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку — фізичної особи — підприємця. Відомості про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску;

F0134207 — Додаток 2 до податкової декларації платника єдиного податку — фізичної особи — підприємця. Розрахунок загального мінімального податкового зобов’язання за податковий (звітний) рік;

J0103509Податкова декларація платника єдиного податку третьої групи (юридичні особи);

J0135709 — Додаток до податкової декларації платника єдиного податку третьої групи (юридичні особи). Розрахунок загального мінімального податкового зобов’язання за податковий (звітний) рік;

F/J 0103806Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи;

F/J 0138106 — Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи. Відомості про наявність земельних ділянок;

F0138206 — Додаток 2 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи. про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску;

F/J 0138306 — Додаток 3 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи. Розрахунок загального мінімального податкового зобов’язання за податковий (звітний) рік.

З метою забезпечення якісного сервісного обслуговування платників та комфортних умов щодо обміну електронними документами

F/J 1320101 — Запит щодо отримання відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних стосовно податкових накладних та розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено;

F/J 1420101 — Витяг щодо отримання відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних стосовно податкових накладних та розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено.

На виконання вимог наказу Мінфіну від 06.01.2023 № 10

F/J 1308202 Заява про підтвердження резидентського статусу для уникнення подвійного оподаткування.

На виконання вимог наказу Мінфіну від 19.08.2022 № 248 (зі змінами, які внесені згідно з наказом Мінфіну від 14.10.2022 № 331)

F/J 1408202 Довідка-підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів.

На виконання вимог наказу Мінфіну від 19.08.2022 № 248

F/J 1409201 — Лист-відмова у видачі Довідки-підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів.

На виконання вимог наказу Мінфіну від 03.09.2024 № 424

F/J 1310111 Реєстраційна заява платника податку на додану вартість. Форма № 1-ПДВ;

F/J 1310404 Заява про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість. Форма № 3-ПДВ;

F/J 1301705 Запит про отримання витягу з реєстру платників податку на додану вартість. Форма № 1-ЗВР;

F/J 1409801 Повідомлення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.

У відповідності до форм, які опублікували на сайті Держстату

S0301120 — № 1-ПВ (квартальна) Звіт із праці;

S0301121 № 1-ПВ (квартальна) Звіт із праці;

S0303004 № 1-РС (один раз на чотири роки) Звіт про витрати на утримання робочої сили;

S0435007 № 1-ціни (послуги) (квартальна) Звіт про ціни виробників послуг;

S0500913 № 9-ЗЕЗ (квартальна) Звіт про експорт-імпорт послуг;

S0501412 № 14-ЗЕЗ (квартальна) Звіт про придбання (продаж) товарів для забезпечення життєдіяльності транспортних засобів, потреб пасажирів та членів екіпажу;

S1001017 № 10-зез (квартальна) Звіт підприємства з іноземними інвестиціями;

S1001315 № 13-зез (квартальна) Звіт підприємства про інвестиції за кордон;

S1300113 № 1-ІКТ (річна) Використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємстві;

S1500505 № 2-наука (річна) Звіт про виконання наукових робіт і міжнародну допомогу на їх проведення;

S2700918 № 11-заг (квартальна) Звіт про надходження сільськогосподарських тварин на переробні підприємства;

S2701117 № 13-заг (квартальна) Звіт про надходження молочної сировини на перероблення й отримання з неї молочних продуктів.

За інформацією ДПС

31 березня

Бізнес закликає підписати закон щодо посилення захисту прав добросовісного набувача

Бізнес закликає підписати закон щодо посилення захисту прав добросовісного набувача

Нагадуємо, Закон України «Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо посилення захисту прав добросовісного набувача» (законопроєкт від 03.10.2024 № 12089) був прийнятий Верховною Радою України 12 березня 2025 року та направлений на підпис Президенту України.

Бізнес-спільнота підтримує цю ініціативу, покликану посилити права добросовісних набувачів. Закон, зокрема, обмежує строк перегляду законності передачі землі, що має запобігти втраті активів власниками через минулі помилки чи неточності. Це сприятиме посиленню правової стабільності та захисту інвестицій.

tg_4.png

Експерти Асоціації переконані, що реалізація положень закону матиме позитивний вплив. Зокрема, дозволить:

  • вдосконалити правозастосування у правовідносинах щодо витребування майна у добросовісного набувача;
  • вирішити питання компенсації добросовісному набувачеві при витребуванні майна на користь держави чи територіальної громади та подальшого відшкодування шкоди за рахунок винних осіб на користь держави чи територіальної громади;
  • посилить правові засади захисту прав та інтересів добросовісного набувача у випадку вибуття майна з власності держави чи територіальної громади.

З огляду на це Асоціація сподівається, що згаданий закон якнайшвидше підпише Президент України.

За інформацією Європейської Бізнес Асоціації