Що нового

Бухоблік та оподаткування

17 травня

Дайджест бухгалтерських новин 12.05—16.05.2025

В Україні стартувала інформаційна кампанія з платіжної безпеки під назвою #ШахрайГудбай. Її мета — поліпшити обізнаність громадян та нагадати їм про основні правила безпеки під час розрахунків в інтернеті.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Декларація з податку на прибуток знову зазнала змін. Правки внесли як до самої декларації, наприклад доповнили новими рядками 45, 46 та 47 так і до окремих додатків.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Уряд затвердив порядок функціонування Державного аграрного реєстру. Це важливий крок у цифровізації аграрного сектору країни.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

ДПС масово штрафує автошколи за розрахунки без використання РРО. Податківці з’ясували, що кількість осіб, які пройшли навчання і склали іспити, не збігалася із задекларованими сумами доходу.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Щоб не пропустити важливого, долучайтеся до Експертус Головбух.

Отримайте у травні знижки на передплату:

Дайджест бухгалтерських новин 28.04—02.05.2025Даруємо також знижки на навчальні програми Вищої школи Головбуха: 

🌺 Національна сертифікація бухгалтерів — 2025

🌺 Професійна сертифікація за МСФЗ

🌺 Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025

🌺 Розрахунок зарплати, звітність, перевірки

🌺 ПДВ: від азів до майстерності

 Щоб завжди бути в курсі новацій, долучайтеся до родини Головбух. І підписуйтеся на нас у соцмережах :)  Тримаймося разом!

Професійна сертифікація за МСФЗ

16 травня

Зміна ціни у договорі: облікові та податкові наслідки

Зміна ціни у договорі: облікові та податкові наслідки

ВЗЯТИ УЧАСТЬ ⏩

ПРОГРАМА

Зміна ціни у договорі: облікові та податкові наслідки Яким первинним документом зафіксувати зміну ціни договору
Зміна ціни у договорі: облікові та податкові наслідки Як в бухобліку сторонам договору показати зміну ціни: післяпродажна знижка, бонус-подарунок, плату за маркетингові послуги
Зміна ціни у договорі: облікові та податкові наслідки Чи коригувати рахунок 44, якщо змінили умови договору після продажу товару
Зміна ціни у договорі: облікові та податкові наслідки Як  змінити ціну через прив’язку до курсу інвалюти: коригування первісної вартості чи курсова різниця
Зміна ціни у договорі: облікові та податкові наслідки Як облікувати зміну суми ввізного мита товарів та основних засобів
Зміна ціни у договорі: облікові та податкові наслідки Переглядаємо ціну товару в обліку у разі зміни статусу ПДВ-платника контрагента

16 травня

Як NovaPay змінила правила видачі готівки ФОПам

Згідно з постановою Правління НБУ «Про затвердження Змін до Інструкції про порядок організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні» від 23.08.2024 № 101 їм заборонено отримувати післяплату готівкою у відділеннях.

Як вийти з цієї ситуації?

Якщо підприємство або приватний підприємець продає товар з післяплатою, то гроші від клієнтів спочатку мають зараховуватися на банківський рахунок, а потім їх можна зняти готівкою. План дій такий.

Перше — укладіть договір контролю оплати з NovaPay.

Друге — отримуйте гроші на рахунок. 

🔥 Відпустки 2025: правила + практичні кейси

Він може бути відкритий у NovaPay або у будь-якому українському банку. Відмітимо, NovaPay — це небанківська фінансова установа, що отримала розширену ліцензію НБУ, яка дозволяє відкривати рахунки та випускати картки. Тож, якщо ви віддаєте перевагу NovaPay, то підприємницький рахунок можна відкрити у мобільному застосунку. На рахунок кошти зараховують день у день. Після цього, усю післяплату з бізнес-рахунку NovaPay можна знімати чи переказувати без комісій.

Майте на увазі!

Нові правила роботи із готівкою не стосуються фізичних осіб. Вони, як і раніше, можуть отримувати кошти, або на рахунок, або готівкою.

 

Щоб залишатися в одному інформаційному полі, долучайтеся до Експертус Головбух.

16 травня

Ремонти та поліпшення основних засобів агропідприємства

Ремонти та поліпшення основних засобів агропідприємства

ВЗЯТИ УЧАСТЬ ⏩

ПРОГРАМА

Ремонти та поліпшення основних засобів агропідприємства Техобслуговування ОЗ: які роботи до них належать і як облікувати без податкових наслідків

Ремонти та поліпшення основних засобів агропідприємства Поточний vs капітальний ремонт: як розмежувати та чи суттєвою є сума витрат

Ремонти та поліпшення основних засобів агропідприємства Поліпшення ОЗ: як класифікувати та задокументувати рішення про характер робіт

Ремонти та поліпшення основних засобів агропідприємства Ремонти, техобслуговування та поліпшення орендованих ОЗ

Ремонти та поліпшення основних засобів агропідприємства Ремонтно-поліпшувальні операції: які типові помилки та наслідки

16 травня

Нове у законодавстві про надомну та дистанційну роботу

Нове у законодавстві про надомну та дистанційну роботу

Із 2 травня 2025 року діє Закон України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо удосконалення правового регулювання окремих питань надомної та дистанційної роботи» від 27.03.2025 № 4339-IX (далі — Закон № 4339). Він передбачає, що за погодженням з роботодавцем працівник може працювати на умовах надомної або дистанційної роботи у разі навчання його дитини віком до 14 років у закладі загальної середньої освіти за дистанційною формою здобуття освіти. Це положення спрямоване на підтримку батьків, чиї діти навчаються дистанційно, особливо враховуючи велику кількість дітей, які навчаються дистанційно, в тому числі перебувають за кордоном та інтегровані у шкільні системи інших країн. Так, за даними МОН, станом на січень 2025 року майже мільйон українських дітей навчаються онлайн: близько 600 тисяч — в Україні, ще майже 400 тисяч — за кордоном.

Отже з 2 травня 2025 року (дати набрання чинності Закону № 4339) за згодою роботодавця працівник може перейти на дистанційну або надомну форму роботи, якщо його дитина (до 14 років) навчається дистанційно у школі, на підставі наказу (розпорядження) директора закладу освіти.

Така можливість діє на період дистанційного навчання дитини.

🔥 Відпустки 2025: правила + практичні кейси

Водночас Закон № 4339 не гарантує автоматичного права на дистанційну роботу:

  • якщо дитина старше 14 років,
  • якщо роботодавець не погоджується на зміну форми праці.

Для уникнення непорозумінь сторонам трудового договору важливо оформлювати відповідні домовленості документально (внесення змін до трудового договору, наказу роботодавця).

Також Законом № 4339 уточнили положення статті 121 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) щодо гарантій для дистанційних працівників у разі відряджень.

Працівники, які працюють дистанційно, мають право на гарантії та компенсації, пов’язані з відрядженнями, навіть якщо це поїздка до місцезнаходження роботодавця (наприклад, у головний офіс).

Йдеться про норми статті 121 КЗпП, якою встановили наступні гарантії:

  • збереження середнього заробітку;
  • добові;
  • компенсація витрат на проїзд та проживання тощо.

Згідно змін у разі направлення у службове відрядження працівника, який виконує роботу дистанційно (ст. 60-2 КЗпП), у тому числі при його відрядженні до місцезнаходження роботодавця, пункт відправлення працівника у відрядження та пункт, до якого працівник повертається з відрядження, встановлює роботодавець за погодженням із працівником під час узгодження маршруту поїздки. Про це зазначає у наказі (розпорядженні) про відрядження.

За інформацією Держпраці

16 травня

Чи подавати додаток АМ до декларації з прибутку у разі незастосування коригувань фінрезультату до оподаткування

Чи подавати додаток АМ до декларації з прибутку у разі незастосування коригувань фінрезультату до оподаткування

Форму Податкової декларації з податку на прибуток підприємства затвердив Мінфін наказом від 20.10.2015 № 897 (далі — Декларація).

Різниці залежно від видів здійснених операцій та норм Податкового кодексу України, які передбачають відповідне коригування фінансового результату до оподаткування, відображають у додатку РІ «Різниці» до рядка 03 РІ Декларації.

Для відображення різниць, які виникають при нарахуванні амортизації основних засобів та нематеріальних активів, використовують дані додатка АМ «Інформація щодо нарахованої амортизації» до рядка 1.2.1 додатка РІ до рядка 03 РІ Декларації (далі — додаток АМ).

У додатку АМ відображають показники балансової вартості основних засобів та нематеріальних активів, сум амортизації за звітний (податковий) період відповідно до пункту 138.3 ПК, підсумковий результат з графи 5 рядка 1.2.1 цього додатка переносять до рядка 1.2.1 додатка РІ Декларації.

Отже, якщо платник, у якого річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухобліку за останній річний звітний період не перевищує 40 млн грн, прийняв рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування, у тому числі на різниці, які виникають при розрахунку амортизації основних засобів та нематеріальних активів відповідно до положень пункту 138.3 ПК, то додаток АМ не подає.

За інформацією ДПС у Дніпропетровській області

16 травня

Чи загрожує штраф у разі самостійного виправлення помилок у Звіті про контрольовані операції

Чи загрожує штраф у разі самостійного виправлення помилок у Звіті про контрольовані операції

Платники, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов’язані подавати до 01 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції (далі — Звіт).

Звіт та Порядок його складання затвердив Мінфін наказом від 18.01.2016 № 8 (далі — Порядок № 8).

Порядок самостійного виправлення помилок, що містяться у раніше поданому платником Звіті визначили:

підпунктом 39.4.2.1 Податкового кодексу України (ПК);

  • пунктом 2 розділу І Порядку № 8.

Подання платником уточнюючого Звіту не звільняє від відповідальності, передбаченої підпунктом 120.4 і 120.6 ПК.

Невключення, зокрема, до поданого Звіту інформації про всі здійснені упродовж звітного періоду контрольовані операції — тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі 1% суми контрольованих операцій, незадекларованих у поданому Звіті. Але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, за всі незадекларовані контрольовані операції, що здійснили у відповідному звітному році (п. 120.4 ПК).

Неподання платником уточнюючого Звіту після спливу 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу, передбаченого пунктом 120.4 ПК, – тягне за собою накладення штрафу в розмірі одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання уточнюючого звіту про контрольовані операції. Але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01.01 податкового (звітного) року.

Із 25 березня 2025 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо врахування положень Рекомендацій Ради Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно податкових заходів для подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях» від 04.12.2024 № 4112-ІХ. Він змінив підхід у визначенні розміру штрафу в разі несвоєчасного декларування контрольованих операцій в поданому Звіті в разі подання уточнюючого Звіту (зміни до абзацу четвертого пункту 120.6 ПК).

Так, Несвоєчасне подання платником Звіту або несвоєчасне декларування контрольованих операцій у поданому звіті відповідно до вимог пункту 39.4 ПК — тягне за собою накладення штрафу у розмірі одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного декларування контрольованих операцій в поданому Звіті в разі подання уточнюючого Звіту. Але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, або 0,5% суми контрольованих операцій, незадекларованих у поданому звіті про контрольовані операції.

Водночас, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК.

При цьому пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК не передбачає особливостей для подання уточнюючого Звіту.

Таким чином, при самостійному виправленні помилок у Звіті в період дії воєнного стану до платників застосовують відповідальність, передбачену підпунктами 120.4 і 120.6 ПК.

За інформацією ДПС у Чернівецькій області

16 травня

У Резерв+ з’явилися нові відстрочки

У Резерв+ з’явилися нові відстрочки

Щоб оформити відстрочку:

  1. Натисніть на три крапки на головному екрані застосунку Резерв+.
  2. Оберіть пункт «Подати запит на відстрочку».
  3. Оберіть відповідну категорію.
  4. Очікуйте на сповіщення із результатом.

Крім цього, в Резерв+ оновився безпековий сертифікат, що робить роботу застосунку ще більш захищеною і надійною. Для цього необхідно оновити застосунок до останньої версії.

Заступник міністра оборони з питань цифровізації Катерина Черногоренко повідомила, що на фінальній стадії поява в Резерв+ двох сервісів:

  • перший — відображення даних про інвалідність, а саме групи;
  • другий — відображення причин порушення правил військового обліку.

Раніше у застосунку відображалося лише повідомлення про сам факт, а тепер користувач знатиме, що саме він порушив. Наприклад, не оновив дані або не зʼявився за повісткою.

За інформацією Міноборони

16 травня

Порядок стягнення податкового боргу

Порядок стягнення податкового боргу

Податкову вимогу разом з детальним розрахунком суми податкового боргу надсилають не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов’язання (п. 59.3 Податкового кодексу України; ПК).

Податкова вимога повинна містити відомості про:

  • факт виникнення податкового боргу та права податкової застави;
  • розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою;
  • обов’язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк;
  • попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави;
  • можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.

Податкову вимогу надсилають (вручають) також платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не погасили суми податкових зобов’язань у встановлені ПК строки, без попереднього надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення (п. 59.4 ПК).

У разі коли у платника виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення (п. 59.1 ПК).

Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника, в якому обліковують податковий борг платника.

Податкова вимога не надсилають (не вручають), а заходи, спрямовані на погашення (стягнення) податкового боргу, не застосовують, якщо загальна сума податкового боргу платника не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (180 × 17 = 3 060 грн) У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків. Строк давності, визначений п. 102.4 ст. 102 ПКУ для стягнення податкового боргу, у такому випадку розпочинається не раніше дня виникнення податкового боргу у сумі, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За інформацією ДПС у Чернівецькій області

16 травня

Чи мають право на податкову соціальну пільгу особи з інвалідністю ІІІ групи з дитинства

Чи мають право на податкову соціальну пільгу особи з інвалідністю ІІІ групи з дитинства

Податкові соціальні пільги регулюються статтею 169 Податкового кодексу України (ПК).

Платники ПДФО мають право зменшити загальний місячний оподатковуваний дохід на суму податкової соціальної пільги (далі — ПСП), яка для осіб з інвалідністю I або II групи становить 150% від стандартної пільги. Це не стосується осіб з інвалідністю, пільгу для яких визначили підпунктом «б» підпункту 169.1.4 ПК (осіб з інвалідністю І і ІІ групи, з числа учасників бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни) (пп. «ґ» пп. 169.1.3 ПК).

ПСП застосовують до доходу, що не перевищує розмір, який визначають шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатної особи на 1,4, з округленням до найближчих 10 гривень (пп. 169.4.1 ПК).

Отже, особи з інвалідністю III групи з дитинства, хоча і не зазначені як окрема пільгова категорія, мають право на пільгу за умови виконання вимог щодо рівня доходу. У 2025 році пільга становить 1 514 грн, якщо дохід не перевищує 4 240 грн.

За інформацією ДПС у Херсонській області

16 травня

Надаєте послуги з доступу до мережі Інтернет неплатникам ПДВ: як скласти податкову накладну

Надаєте послуги з доступу до мережі Інтернет неплатникам ПДВ: як скласти податкову накладну

На дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений Податковим кодексом України (ПК) строк.

Податкову накладну складають на кожне повне або часткове постачання товарів / послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс) (п. 201.7 ПК).

Платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг протягом періоду, за який складають таку ПН, постачання яких має безперервний або ритмічний характер:

  • покупцям — платникам податку — можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснили такі постачання, зведені ПН на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер протягом періоду, за який складають таку ПН, з урахуванням усього обсягу постачання товарів / послуг відповідному платнику протягом такого місяця;
  • покупцям — особам, не зареєстрованим платниками податку, — можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснили такі постачання, зведену ПН з урахуванням всього обсягу постачання товарів / послуг таким покупцям, з якими постачання мають такий характер протягом такого місяця (п. 201.4 ПК).

ПДВ: від азів до майстерності

У разі якщо станом на дату складення зазначених ПН сума коштів, що надійшла на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг продавця як оплата (передоплата) за товари / послуги, перевищує вартість поставлених товарів / послуг протягом місяця, таке перевищення вважають попередньою оплатою (авансом), на суму якої складають ПН у загальному порядку не пізніше останнього дня такого місяця.

Для цілей пункту 201.4 ПК ритмічним характером постачання вважають постачання товарів / послуг одному покупцю два та більше разів на місяць.

ПН може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо ПН не була складена на ці операції) у разі:

  • здійснення постачання товарів / послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводять через касу / РРО та/або програмні РРО, або через банк, небанківського надавача платіжних послуг чи платіжний пристрій (безпосередньо на рахунок постачальника);
  • виписки транспортних квитків, готельних рахунків або рахунків, які виставляють платнику податку за послуги зв’язку, інші послуги, вартість яких визначають за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер постачальника (продавця), крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами;
  • надання платнику касових чеків, що містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника).

Оскільки операції з постачання послуг із доступу до мережі «Інтернет» мають безперервний характер, з урахуванням норм пункту 201.4 ПК, у разі постачання таких послуг покупцям — неплатникам ПДВ, постачальник може складати не пізніше останнього дня місяця, у якому здійснили такі постачання, зведену ПН з урахуванням усього обсягу постачання товарів / послуг усім таким споживачам — неплатникам ПДВ, із якими постачання мають безперервний характер протягом періоду, за який складає таку ПН, протягом такого місяця.

Якщо на дату складення зазначеної зведеної ПН сума коштів, що надійшла постачальнику як оплата за послуги від споживачів — неплатників ПДВ, перевищує вартість поставлених послуг протягом відповідного періоду (місяця) таким споживачам, таке перевищення вважають попередньою оплатою (авансом), на суму якої складають ПН у загальному порядку, не пізніше останнього дня такого місяця, з урахуванням усієї суми коштів, сплачених усіма такими споживачами — неплатниками ПДВ у такому місяці, понад обсяг фактично поставлених таким споживачам послуг протягом такого місяця.

За інформацією ДПС у Чернівецькій області

16 травня

Ліцензія на зберігання пального: коли потрібна

Ліцензія на зберігання пального: коли потрібна

Суб'єкти господарювання (СГ) здійснюють зберігання пального за наявності ліцензії на право зберігання пального або на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки. Її треба отримати на кожне місце зберігання пального.

СГ має право зберігати власне пальне та пальне, що належить іншому СГ, без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримав відповідну ліцензію.

Ліцензія на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки не отримується на місця зберігання пального, що використовують:

1) підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету;

2) підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву;

3) СГ для зберігання пального для власних виробничо-технологічних потреб, яке використовують виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і не реалізують в місцях оптової або роздрібної торгівлі.

СГ зберігають пальне виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки у споживчій тарі кожна об'ємом до 60 літрів включно без отримання ліцензії на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.

Забороняється зберігати та/або реалізовувати (використовувати) пальне, отримання якого не підтвердили:

1) для імпортера — митною декларацією (у тому числі тимчасовою, додатковою чи іншим видом митної декларації) або документом, необхідним для розміщення товарів на тимчасове зберігання під митним контролем;

2) для СГ оптової та/або роздрібної торгівлі — первинним документом, а при переміщенні в межах одного СГ — документом на внутрішнє переміщення;

3) для СГ, що зберігає пальне (для потреб інших СГ), — документом, що підтверджує прийняття товару на зберігання;

4) для СГ, що зберігає пальне для власних потреб, — документом, що підтверджує прийняття пального.

Під час проведення перевірки СГ, які отримали ліцензію на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки, зобов'язані в день початку перевірки надати податківцям, які проводять перевірку, інформацію про адреси або кадастрові номери всіх земельних ділянок, на яких розміщені ємності для зберігання пального, їхню кількість та місткість, а також надати можливість огляду таких ємностей.

За інформацією ДПС у Херсонській області

16 травня

До 5 червня військовозобов’язані з обмеженою придатністю мають повторно пройти ВЛК

Військовозобов’язані з обмеженою придатністю мають повторно пройти ВЛК

Це вимога чинного законодавства. Крайній термін проходження ВЛК — 5 червня 2025 року включно.

Щоб пройти комісію, необхідно:

  1. Отримати направлення на ВЛК — через застосунок Резерв+ або особисто у ТЦК та СП.
  2. З’явитися до медичного закладу та пройти ВЛК.
  3. Отримати нове рішення про придатність або непридатність до військової служби.

Тож не зволікайте з проходженням процедури, адже вона є обов’язковою згідно з законом.

За інформацією Міноборони

15 травня

Рада прийняла закон про позбавлення спецпенсій осіб, засуджених за злочини проти основ нацбезпеки

Рада прийняла закон про позбавлення спецпенсій осіб, засуджених за злочини проти основ нацбезпеки

15 травня 2025 року Парламент прийняв в другому читанні та в цілому Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо особливостей виплати пенсій особам, які вчинили кримінальне правопорушення проти основ національної безпеки, громадської безпеки, миру, безпеки людства, міжнародного правопорядку» від 18.12.2023 № 10355.

Ключові положення Закону:

Обмеження виплати пенсій під час відбування покарання:

Особам, засудженим до обмеження або позбавлення волі за вчинення кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки, громадської безпеки, миру, безпеки людства, міжнародного правопорядку, пенсії під час відбування покарання призначаються і виплачуються в розмірі, що не перевищує прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

🔥 Відпустки 2025: правила + практичні кейси

Позбавлення права на «спеціальні» пенсії:

Особи, які відбули покарання за відповідні злочини та мали право на спеціальні пенсії (зокрема, державні службовці, працівники прокуратури, військовослужбовці тощо), втрачають право на призначення таких пенсій.

Надалі вони можуть претендувати лише на пенсію на загальних підставах, відповідно до положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

Закон унеможливлює ситуації, коли особи, що вчинили злочини проти державності, продовжують отримувати преференції за рахунок держбюджету у пенсійному забезпеченні.

За інформацією ВРУ

15 травня

Рада може повернути паперові лікарняні

Рада може повернути паперові лікарняні

Верховна Рада України 15 травня 2025 року прийняла у першому читанні за основу проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо удосконалення порядку видачі, продовження та контролю за обґрунтованістю видачі листків непрацездатності» від 04.03.2025 № 13062, поданий народними депутатами України Арахамією Д.Г., Третьяковою Г.М. та ін.

Законопроєктом пропонують:

  • удосконалити процес проведення перевірок листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування;
  • уточнити механізм компенсації сум страхової виплати у разі встановлення необґрунтованості видачі листка непрацездатності та оскарження вимоги на компенсацію;
  • передбачити можливість використання паперових листків непрацездатності на період воєнного стану та три місяці після його припинення чи скасування тощо.

За інформацією ВРУ

15 травня

Туристичний збір: практичні аспекти

Туристичний збір: практичні аспекти

Платниками є особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства), які тимчасово розміщуються в місцях проживання (ночівлі), визначених у підпункті 268.5.1 Податкового кодексу країни (ПК) — це як готелі та хостели, так і квартири, дачі чи садові будинки, які здаються в оренду.

Податковими агентами виступають ФОПи, юридичні особи, їхні філії та квартирно-посередницькі організації, які здійснюють послуги з тимчасового розміщення (пп. 268.5.2 ПК). Вони зобов’язані нарахувати, утримати і перерахувати туристичний збір до бюджету.

Базою оподаткування є кількість діб перебування у місці проживання (п. 268.4.1 ПК). Добу рахують за розрахунковими годинами, які встановлюють у конкретному об’єкті.

Сплату туристичного збору проводять авансом перед заселенням, відповідно до рішення органу місцевого самоврядування (п. 268.6.1 ПК). Забороняють повторно справляти збір за той самий період перебування на одній території.

Якщо гість виїжджає раніше — надмірно сплачений збір підлягає поверненню у загальному порядку (п. 268.6.3 ПК).

Готельні послуги місцевим жителям: чи буде туристичний збір

Податкові агенти сплачують збір за своїм місцезнаходженням:

  • щоквартально, у визначений для квартального звітного (податкового) періоду строк та відповідно до податкової декларації за звітний (податковий) квартал;

або

  • авансовими внесками до 30 числа (включно) кожного місяця (у лютому — до 28 (29) включно) на підставі рішення відповідної сільської, селищної, міської ради.

Податкові агенти, які сплачують збір авансовими внесками, відображають у податковій декларації за звітний (податковий) квартал суми нарахованих щомісячних авансових внесків. При цьому остаточну суму збору, обчислену відповідно до податкової декларації за звітний (податковий) квартал (з урахуванням фактично внесених авансових платежів), сплачують такі податкові агенти у строки, визначені для квартального звітного (податкового) періоду.

За інформацією ДПС у Київській області

15 травня

Нова форма податкової декларації для ФОПів-загальників: що змінилося

Нова форма податкової декларації для ФОПів-загальників: що змінилося

Із 15 квітня 2025 року набрав чинності наказ Мінфіну від 26.02.2025 № 119, яким оновили форму податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкцію щодо її заповнення. Документ опублікували в «Офіційному віснику України» від 15.04.2025 № 30.

Оновлену форму декларації застосовуватимемо з 1 січня 2026 року.

Ключові зміни:

  • новий Додаток АП — «Розрахунок авансових внесків з ПДФО», який заповнюють фізичні особи – підприємці на загальній системі, що здійснюють роздрібну торгівлю пальним;
  • також, у рядку 3.1 розділу ІІІ Додатку Ф2 зазначають суми авансових внесків з ПДФО, сплачені за звітний рік. Це нова вимога, що забезпечить узгодженість даних про авансові платежі;
  • для тих, хто має контрольовані іноземні компанії (КІК), у Додатку КІК слід відображати прибуток таких компаній у разі його розподілу або фактичної виплати. Ця норма відповідає пункту 170.13 Податкового кодексу України (ПК).

За інформацією ДПС у Київській області

15 травня

18 травня (неділя) — останній день для реєстрації ПН/РК за другу половину квітня

18 травня (неділя) — останній день для реєстрації ПН/РК за другу половину квітня

Податківці у ЗІР пояснюють, що нові строки реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (даліЄРПН) застосовують до податкових накладних і розрахунків коригування до них (далі — ПН/РК), граничний строк реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX. Тобто з датою складання починаючи з 16.01.2023. Ці строки реєстрації ПН/РК — тимчасові. Вони діють упродовж дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому скасують/припинять воєнний стан.

Так, граничним днем для реєстрації ПН та РК за першу половину місяця є 5 число наступного місяця, а за другу половину — 18 число. Тобто, зареєструвати ПН/РК за другу половину квітня 2025 року потрібно не пізніше 18 травня 2025 року (неділя).

СКАЧАЙТЕ ПАМ'ЯТКУ: Граничні строки реєстрації ПН/РК

Операційний день триває в робочі з 8:00 до 20:00. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки ЄРПН, не проводять упродовж операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації ПН/РК припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважають операційним днем (п. 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246).

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану операційний день для реєстрації ПН та/або РК, на який припадає граничний строк реєстрації ПН та РК, триває з 0:00 до 24:00 (пп. 69.18 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу України).

Тож, упродовж усього дня 18 травня 2025 року (неділя) можете реєструвати ПН/РК.

За інформацією ДПС

15 травня

ДПС отримає доступ до інформації про іноземні фінансові активи резидентів України

ДПС отримає доступ до інформації про іноземні фінансові активи резидентів України

Доступ України до інформації про іноземні фінансові активи своїх резидентів за стандартом CRS дозволить:

  • посилити контроль за своєчасністю та повнотою декларування доходів, що підлягають оподаткуванню;
  • виявити не задекларовані доходи для боротьби з ухиленням від сплати податків фізичними особами;
  • підвищити ефективність застосування нових правил про оподаткування контрольованих іноземних компаній;
  • отримати додаткове джерело податкової інформації під час впровадження непрямих методів контролю за оподаткуванням фізичних осіб.

За інформацією ДПС у Вінницькій області

15 травня

При оцифруванні трудової книжки прикріпили скан-копії іншої трудової: як виправити?

При оцифруванні трудової книжки прикріпили скан-копії іншої трудової: як виправити?

Підприємство під час оцифрування трудової книжки працівника помилково прикріпило скан-копії трудової книжки іншої людини (у працівників однакові прізвища). У Пенсійному фонді України роз’яснили, як виправити помилку?

Якщо електронний запис про трудову діяльність створили з помилками та відправили до Фонду, формують новий електронний запис (пункту 6 Порядку подання відомостей про трудову діяльність працівника, фізичної особи — підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі, затвердженого постановою ПФУ від 12.03.2021 № 11-1).

Тобто страхувальнику необхідно повторно сформувати та подати виправлені відомості про трудові відносини працівника (скан-копію трудової книжки, яка належить саме цьому працівнику).

За інформацією ПФУ

15 травня

Комітет ВРУ рекомендує прийняти за основу законопроєкт про розвиток галузі бджільництва

Комітет ВРУ рекомендує прийняти за основу законопроєкт про розвиток галузі бджільництва

13 травня 2025 року Комітет з питань аграрної та земельної політики на своєму засіданні розглянув проєкт Закону «Про розвиток галузі бджільництва, охорону, захист та збереження бджіл» від 19.03.2022 № 5274 та проєкт Закону України «Про бджільництво та захист бджіл» від 26.03.2022 № 5274-1.

Народні депутати України-члени Комітету звернули увагу на необхідність суттєвого доопрацювання обох законопроєктів. Тому вирішили підготувати доопрацьований у Комітеті проєкт Закону з цього питання, враховуючи положення проєктів Закону № 5274 і №5274-1.

Тому на засіданні Комітету також обговорили доопрацьований у Комітеті проєкт Закону України «Про розвиток галузі бджільництва, охорону, захист та збереження бджіл».

Метою доопрацьованого проекту Закону є забезпечення правових механізмів для:

  • розведення, охорони та ефективного використання бджіл;
  • виробництва, переробки та реалізації безпечної і якісної продукції бджільництва;
  • захисту прав та інтересів суб’єктів бджільництва;
  • впровадження сучасних технологій та наукових досягнень;
  • забезпечення сталого функціонування бджільництва як важливої ланки аграрного сектору;
  • цифровізації порядків ведення реєстрових даних щодо пасік та ветеринарно-санітарних паспортів пасік;
  • оперативного та своєчасного сповіщення про застосування засобів захисту рослин або інших чинників, які можуть мати негативний вплив на благополуччя бджіл.

📺 Дивіденди членам фермерського господарства: бухоблік, податки

Прийняття доопрацьованого проєкту Закону дозволить:

  • цифровізувати Реєстр ветеринарно-санітарних паспортів пасік та Реєстр пасік;
  • унормувати селекції та підвищити контроль за ввезенням інших бджіл шляхом застосування цифрових засобів контролю;
  • захистити інтереси бджолярів завдяки чітко встановленому механізму відповідальності за порушення законодавства у галузі бджільництва.

Також пропонують встановити перехідний період в 3 роки для адаптації пасічників (бджолярів) до нових умов цифровізації галузі бджільництва.

За результатами розгляду підтримали редакцію доопрацьованого Комітетом з питань аграрної та земельної політики проєкту Закону «Про розвиток галузі бджільництва, охорону, захист та збереження бджіл». Народним депутатам України-членам Комітету доручили оформити та зареєструвати цей проєкт і внести його на розгляд ВРУ.

При розгляді даного законопроєкту у першому читанні рекомендують ВРУ прийняти його за основу.

За інформацією ВРУ

15 травня

Які податкові послуги громадяни можуть отримати на порталі Дія

Які податкові послуги громадяни можуть отримати на порталі Дія

З метою скорочення переліку документів, які подаються в паперовій формі для отримання будь-яких послуг та забезпечення населення якісними послугами адміністративного характеру в електронній формі, для реалізації основної ідеї цифровізації державних послуг.

На порталі Дія можна отримати такі популярні послуги, як:

  • отримання відомостей з Державного реєстру про суми виплачених доходів та утриманих податків в електронному вигляді, засвідченої кваліфікованою електронною печаткою ДПС (Довідка про доходи);
  • реєстрація в державному реєстрі фізичних осіб-платників податків (віком 14-18) років під час оформлення паспорта громадянина України вперше (ID14);
  • реєстрації дитини в ДРФО під час державної реєстрації народження;
  • відображення в електронному вигляді інформації, що міститься в Картці платника податків у мобільному додатку Дія (цифровий реєстраційний номер платника податків (еРНКОПП));
  • відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у цифрових документах, під час процедур реєстрації, внесення змін або отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб (Шеринг документів).

Окрім того, на сьогодні через Портал Дія для ФОП забезпечили можливість подати до контролюючих органів електронні документи заяв та податкової звітності, а також отримати відомості про об’єкти, які підлягають оподаткуванню.

За інформацією ДПС у Чернігівській області

15 травня

Уряд визначить порядок податкового обліку доходів військовополонених

Уряд визначить порядок податкового обліку доходів військовополонених

Проєкт Закону від 12.05.2025 № 13274

У ВРУ зареєстрували проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо відображення у податковому розрахунку сум податку на доходи фізичних осіб та військового збору, нарахованих на винагороду за працю військовополонених» від 12.05.2025 № 13274.

Законопроєкт пропонує внести зміни до Податкового кодексу України (ПК) та визначити окремою категорією фізичних осіб — нерезидентів України військовополонених — осіб, які мають право на цей статус відповідно до:

  • статті 4 Женевської конвенції про поводження з військовополоненими від 12.08.1949;
  • статті 44 Додаткового протоколу до Женевських конвенцій від 12.08.1949, що стосується захисту жертв міжнародних збройних конфліктів (Протокол І), від 08.06.1977.

Йдеться про іноземців, які опинилися у полоні завдяки ЗСУ. Також пропонують визначити, що податкові агенти, які нараховують доходи у вигляді винагороди за працю військовополоненим, у податковому розрахунку, подання якого передбачає підпункт «б» пункту 176.2 ПК, відображають загальну суму нарахованих у звітному податковому періоді доходів та загальну суму утриманого з них ПДФО та військового збору.

Податковими агентами є табори для тримання військовополонених, установи виконання покарань та слідчі ізолятори Державної кримінально-виконавчої служби.

За інформацією Тараса Мельничука

15 травня

Статус особи з інвалідністю внаслідок війни: хто має право і як оформити

Цей статус можуть отримати особи, які зазнали поранень, контузій, каліцтв або захворювань під час воєнних дій.

Підставою для його надання є участь або перебування у ситуаціях, пов’язаних із бойовими діями або захистом країни.

Хто має право на статус особи з інвалідністю внаслідок війни:

  • військові та цивільні, які постраждали під час бойових дій або виконання службових обов’язків;
  • учасники АТО, ООС, заходів із безпеки та оборони;
  • особи, які були в країнах, де тривали бойові дії;
  • учасники акцій громадського протесту в Україні з 21 листопада 2023 року по 21 лютого 2014 року за євроінтеграцію та проти режиму Януковича;
  • ті, хто займався розмінуванням або іншими небезпечними роботами;

Як подати заяву:

  • особисто у підрозділі з питань ветеранської політики або в ЦНАПі;
  • онлайн: через портал Дія, застосунок Дія або Реєстр адмінпослуг.

Працівник — учасник бойових дій: які в нього пільги та гарантії

Що потрібно підготувати:

  • фото;
  • витяг з МСЕК або експертної оцінки функціонування;
  • довідку про несудимість (не старшу за 5 днів);
  • копії документів, що підтверджують участь в АТО, ООС або інших заходах;
  • документи законного представника (якщо заяву подає представник);
  • копію довідки ВПО — якщо є.

Важливо! Військові, в яких відсутні документи, можуть подати лише заяву. Необхідні документи витребовують підрозділи з питань ветеранської політики.

За інформацією Урядового порталу

15 травня

Реорганізація платника ПДВ: коли анулюють ПДВ-реєстрацію

Юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації відповідно до статті 104 Цивільного кодексу України (далі — ЦК). У разі реорганізації юросіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників. Порядок припинення юрособи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення визначений статтею 107 ЦК.

Після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог, комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення), який має містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов’язань юрособи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов’язання, які оспорюють сторони.

Зауважимо, що:

  • у разі виділу юросіб здійснюється держреєстрація юросіб, утворених у результаті виділу, та держреєстрація змін до відомостей, що містяться в ЄДР, про юрособу, з якої здійснили виділ, щодо юрособи-правонаступника;
  • у разі злиття юросіб здійснюється держреєстрація новоутвореної юрособи та держреєстрація припинення юросіб, що припиняються у результаті злиття;
  • у разі перетворення юросіб здійснюється держреєстрація припинення юрособи, що припиняється у результаті перетворення, та держреєстрація новоутвореної юрособи;
  • у разі поділу юросіб здійснюється держреєстрація новоутворених юросіб та держреєстрація припинення юрособи, що припиняється у результаті поділу;
  • у разі приєднання юросіб здійснюється держреєстрація припинення юросіб, що припиняються у результаті приєднання, та держреєстрація змін до відомостей, що містяться в ЄДР, щодо правонаступництва юрособи, до якої приєднуються (ч. 3—7 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV).

Порядок анулювання реєстрації платників ПДВ визначили статтею 184 Податкового кодексу України (ПК) та розділом V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.2014 № 1130.

Реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника, яку проводять шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі, якщо особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов’язань із податку у випадках, визначених розділом V ПК.

Анулювання реєстрації згідно з підпунктом «б» пункту 184.1 ПК може бути ініційоване платником ПДВ—юрособою після складання комісією з припинення (комісією з реорганізації, ліквідаційною комісією) або ліквідатором ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу у разі реорганізації платника ПДВ відповідно до законодавства шляхом приєднання, злиття, поділу та перетворення (якщо датою держреєстрації юрособи, утвореної в результаті перетворення, є дата завершення перетворення).

Відтак реєстрація платника ПДВ, що реорганізується шляхом приєднання, злиття, поділу та перетворення (у випадку, якщо датою держреєстрації юрособи, утвореної в результаті перетворення, є дата завершення перетворення), підлягає анулюванню. Не підлягає анулюванню реєстрація платника ПДВ, що реорганізується шляхом виділу.

За інформацією ДПС у Черкаській області

15 травня

Порядок оподаткування ПДФО при нотаріальному посвідченні спадкового договору

Порядок оподаткування ПДФО при нотаріальному посвідченні спадкового договору

Цивільне законодавство регулює особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників (ст. 1 Цивільного кодексу України; далі — ЦК).

Поняття та види договору визначили статтею 626 ЦК.

За спадковим договором одна сторона (набувач) зобов’язується виконувати розпорядження другої сторони (відчужувача) і в разі його смерті набуває право власності на майно відчужувача (ст. 1302 ЦК).

Спадковий договір укладають у письмовій формі. Він підлягає нотаріальному посвідченню, а також державній реєстрації у Спадковому реєстрі в порядку, затвердженому КМУ (п. 1 ст. 1304 ЦК).

На майно, що визначили у спадковому договорі, нотаріус, який посвідчив цей договір, накладає заборону відчуження (ст. 1307 ЦК).

Оподаткування доходів фізичних осіб встановили розділом IV Податкового кодексу України (ПК). Платником податку є, зокрема, фізична особа — резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.

Об’єктом оподаткування резидента є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включають, зокрема, інші доходи, крім зазначених у статті 165 ПК із застосуванням ставки податку 18% (пп. 164.2.20, п. 167.1 ПК).

Крім того, вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (пп. 1.2 п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПК).

Отже, спадковий договір є правочином, що покладає на його сторін (набувача та відчужувача) взаємні зобов’язання, тому дохід у розумінні ПК виникає як у відчужувача в залежності від умов цього договору, так і у набувача після смерті відчужувача.

За інформацією ДПС у Житомирській області

14 травня

Продовження строку тимчасового ввезення без авторизації: коли можливо

Продовження строку тимчасового ввезення без авторизації: коли можливо

Відповідні зміни запровадили Законом України «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу» від 22.08.2024 № 3926-IX (далі — Закон № 3926).

Основна новація полягає у запровадженні авторизацій на застосування митних режимів, зокрема, тимчасового ввезення, що є умовою поміщення товарів у цей режим. Таку авторизацію митний орган може надати на підставі заяви підприємства або на підставі митної декларації.

Водночас зберегли можливість продовження строку тимчасового ввезення товарів. Строк може бути продовжений за письмовою заявою утримувача режиму, якщо це обґрунтовано метою ввезення чи іншими обставинами.

Важливо! Якщо товари помістили у відповідний митний режим на підставі митної декларації до 19.04.2025 (набрання чинності Законом № 3926), то для продовження строку їх перебування авторизація не потрібна. На сьогодні форму заяви для продовження цього митного режиму визначили додатком 1 до Порядку виконання митних формальностей, затвердженого наказом Мінфіну від 31.05.2012 № 657.

Разом із тим, кожен запит щодо продовження строку тимчасового ввезення розглядають митні органи індивідуально. При цьому обов’язковою перевіряють підстави та обґрунтованість такого продовження.

За інформацією Держмитслужби

14 травня

Як налаштувати функцію автоматичного закриття зміни в «ПРРО ДПС»

Як налаштувати функцію автоматичного закриття зміни в «ПРРО ДПС»

Для автоматичного закриття зміни необхідно попередньо виконати налаштування у підрозділі «Автозакриття зміни».

Для переходу у підрозділ налаштувань «Автозакриття зміни» потрібно перейти до розділу «Налаштування» та обрати пункт меню «Автозакриття зміни».

Встановити перемикач у положення «Активовано» у колонці «Автозакриття зміни».

Автозакриття виконується для ПРРО при дотриманні усіх зазначених нижче умов:

  • зміна на ПРРО відкрита авторизованим користувачем;
  • зміна відкрита обов’язково на поточному примірнику ПРРО;
  • ПРРО знаходиться в активному стані, тобто програмне забезпечення ПРРО не повинно бути закритим.

Робота з РРО: чеки, інтернет-торгівля, перевірки, штрафи

Автозакриття запускається о 23:55. При виконанні автозакриття здійснюється закриття зміни, формується Z-звіт, а також виконується операція «Службова видача» на всю суму готівки в касі.

За одну хвилину до автозакриття зміни у користувача ПРРО з’явиться попередження про автоматичне закриття зміни. Після появи повідомлення автозакриття розпочнеться через 60 секунд. При натисканні кнопки «ОК» автозакриття розпочнеться негайно.

За інформацією ДПС у Донецькій області

14 травня

Як компенсуватимуть податки власникам житла, які здають його в оренду ВПО

У межах проєкту не лише ВПО отримують грошову допомогу від держави у вигляді субсидії, а й власники житла — можуть отримати компенсацію податків.

Хто може отримати компенсацію?

Власники житла: фізичні особи та ФОП, що здійснюють відповідну діяльність.

ФОП на єдиному податку першої групи не має права здавати житло в оренду.

ФОП на єдиному податку другої та третьої груп можуть здавати житло, якщо мають КВЕД 68.20 «Надання в оренду й експлуатацію нерухомого майна».

Юридичні особи можуть здавати житло в оренду, проте не отримуватимуть компенсацію.

В оренду можна здавати як все житлове приміщення, так і його частину (кімнату).

Договір оренди: оформлення, облік та оподаткування

Компенсація державою податків та зборів

ПДФО, єдиний податок і військовий збір підлягають сплаті з доходу від оренди. Компенсацію нараховують за кожен місяць, коли була здійснена виплата субсидії. Для кожного власника житла, який поставив у заяві позначку про згоду на отримання компенсації податків, компенсацію розраховують індивідуально, з урахуванням:

  • обраної системи оподаткування;
  • вартості оренди, враховуючи соціальні нормативи та регіональні відмінності цін.

За інформацією Мінсоцполітики

14 травня

Як багатодітній сім'ї отримати пільги на житлово-комунальні послуги

Як багатодітній сім'ї отримати пільги на житлово-комунальні послуги

Багатодітні сім'ї (виховують трьох і більше дітей) мають право на 50-відсоткову знижку:

  • на оплату житла в межах норм (21 кв. м загальної площі житла на кожного члена сім’ї, який постійно проживає в жилому приміщенні (будинку), та додатково 10,5 кв. м на сім’ю);
  • на користування комунальними послугами (газопостачання, електропостачання, водопостачання та інші послуги) та вартості скрапленого балонного газу для побутових потреб (у межах норм, визначених законодавством);
  • на вартість твердого та рідкого пічного побутового палива (у разі, якщо будинок не має центрального, газового та електроопалення).

🔥 Відпустки 2025: правила + практичні кейси

Комунальні пільги може отримати родина, в якій середньомісячний сукупний дохід на одну людину за попередні 6 місяців не перевищує розмір доходу, який дає право на отримання цих пільг (податкова соціальна пільга у 2025 році — це 4 240 грн).

Наприклад, мати виховує трьох дітей і її дохід становить 10 000 грн на місяць. Середньомісячний сукупний дохід сім’ї на одну людину за шість місяців на момент звернення становить 2 500 грн. Це менше 4 240 грн, отже така сім’я має право на отримання пільг. Пільги надають багатодітним сім’ям незалежно від виду житла та форми власності на нього.

Багатодітній сім’ї, яка вперше отримала посвідчення, для отримання пільги на оплату житла та комунальних послуг, необхідно бути зареєстрованою в Реєстрі осіб, які мають право на пільги.

Куди звернутись для оформлення пільг?

Людина може на власний вибір скористатись одним з варіантів:

  • подати документи онлайн через вебпортал електронних послуг ПФУ, мобільний застосунок «Пенсійний фонд»;
  • особисто прийти до сервісного центру Пенсійного фонду, до органу соціального захисту населення або до центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП);
  • надіслати документи електронною поштою на адресу органу Пенсійного фонду: [email protected]

Які документи знадобляться

Багатодітним сім’ям, інформація про які є в Реєстрі, пільга з оплати житлово-комунальних послуг оформлюється на підставі:

  • заяви про надання пільг на оплату ЖКП, придбання твердого палива і скрапленого газу;
  • довідки про наявність у житловому приміщенні пічного опалення та/або кухонного вогнища на твердому паливі (якщо оформляєте пільгу на придбання твердого палива і скрапленого газу).

Якщо сім’я проживає не за адресою реєстрації, а за іншою адресою, треба додати документ, що підтверджує фактичне місце проживання (наприклад, довідку про статус ВПО або акт обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства / фактичного місця проживання).

За інформацією Мінсоцполітики