Що нового
18 квітня
Дайджест бухгалтерських новин 14.04—18.04.2025
Триває кампанія подання звітів про КІК за 2024 рік: дедлайн — 1 травня.
Із 16 квітня діють нові строки зберігання документів щодо військового обліку, а саме копій наказів, планів, актів, довідок та службових записок.
Держпраці пояснило: працівник, який уклав трудовий договір з нефіксованим робочим часом, має право працювати на інших роботах.
Із 19 квітня діятимуть нові правила перевірок митних декларацій. Їх вводять для того, щоб запобігти затримкам у митному оформленні товарів протягом початкового періоду дії змін до Митного кодексу.
Півтора мільйони гривень штрафу отримав ФОП за відсутній у касовому чеку штрих-код акцизної марки. Уважно слідкуйте за обов'язковими реквізитами.
Отримайте у квітні 20% знижки на річну передплату:
Даруємо також знижки на навчальні програми Вищої школи Головбуха:
🐰 Національна сертифікація бухгалтерів — 2025
🐰 Професійна сертифікація за МСФЗ
🐰 Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025
🐰 Розрахунок зарплати, звітність, перевірки
🐰 ПДВ: від азів до майстерності
Щоб завжди бути в курсі новацій, долучайтеся до родини Головбух. І підписуйтеся на нас у соцмережах :) Тримаймося разом!
18 квітня
Інфляція в березні 2025 року: коментар НБУ
Рівень інфляції незначно перевищив січневий прогноз НБУ.
Основні причини зростання:
- наслідки слабкого врожаю торік;
- подорожчання підакцизних товарів;
- зростання витрат бізнесу (електроенергія, зарплати);
- високий попит з боку споживачів.
Які товари дорожчали?
Сирі продукти: +17% р/р
Найбільше зросли ціни на:
- овочі, фрукти, борошно, крупи;
- яйця, свинину, курятину, цукор.
Причини — менші запаси, складне зберігання, експорт і епізоотичні ризики.
Оброблені продукти: +17,3% р/р
Здорожчали:
- хліб, м’ясопродукти, олія.
Причини — подорожчання сировини, електроенергії, зарплат, імпортні ціни.
Ціни на молокопродукти зростали повільніше — через надлишок пропозиції.
Безготівкова оплата або cashless-розрахунки
Непродовольчі товари: +4,7% р/р
Зростання цін сповільнилося завдяки стабільному курсу гривні.
Ціни на одяг і взуття залишилися нижчими, ніж рік тому.
Послуги: +14,6% р/р
Подорожчали:
- медичні послуги;
- ресторани й готелі;
- розваги, транспорт, фінансові послуги.
Ціни на послуги зв’язку зростали повільніше.
Адміністративно регульовані ціни: +19% р/р
Підвищення цін зумовили:
- акцизи на тютюнові вироби (у тому числі євроакциз);
- тестове впровадження е-акцизу;
- зростання виробничих витрат.
Ціни на ліки та медтовари зростали, попри зниження граничних націнок.
Тарифи на ЖКГ залишаються замороженими, що стримує подальше зростання.
Пальне: +9,9% р/р
Темпи зростання сповільнилися завдяки:
- здешевленню імпорту;
- стабільній логістиці;
- наявності запасів.
Водночас попит та зміцнення євро підтримують ціни.
Кінець кварталу стукає у двері, а разом із ним – фінансова звітність. Щоб не ловити себе на думці «ой, щось забули», тримайте зрозумілу шпаргалку. Тут усе по ділу: що, коли і куди подавати
Прогноз
Інфляція пришвидшилася, однак тиск на ціни вже слабшає.
Очікується, що з літа інфляція сповільниться через:
- новий врожай;
- поліпшення ситуації з енергетикою;
- стабілізацію ринку праці;
- зниження цін на нафту;
- вплив монетарної політики НБУ.
Наприкінці 2025 року інфляція може повернутися до однознакового рівня.
18 квітня
Президент підписав закони про продовження воєнного стану та загальної мобілізації
18 квітня 2025 року Президент підписав Закони України:
- «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»» від 16.04.2025 № 4356-IX;
- «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку проведення загальної мобілізації»» від 16.04.2025 № 4357-IX.
Законами продовжують воєнний стан та загальну мобілізацію з 9 травня на 90 діб, — до 6 серпня 2025 року.
18 квітня
Зразки фіскальних чеків на оплату готівкою і карткою
Із 1 березня 2025 року діє нова форма фіскального касового чека. Податківці вже дали свої роз’яснення щодо заповнення деяких реквізитів. З огляду на вказівки контролерів наведемо приклади заповнення рядків фіскального чека для безготівкової оплати платіжною карткою і готівкою.
Як заповнити фіскальний чек на оплату платіжною карткою
Як заповнити фіскальний чек на оплату готівкою
Який вигляд мають фіскальні касові чеки, наведемо далі.
Зразок фіскального чека на оплату платіжною карткою
Зразок фіскального чека на оплату готівкою
Сподіваємося, наведені приклади фіскальних чеків стануть корисним орієнтиром у щоденній роботі. Користуйтеся ними як шаблонами для перевірки власних чеків, навчання персоналу або контролю роботи РРО/ПРРО.
18 квітня
КМУ затвердив Порядок ведення реєстру ГМО
Документ розробило Мінагрополітики на виконання закону про держрегулювання генетично-інженерної діяльності, який набере чинності у вересні 2026 року. Саме тоді почне діяти і Порядок.
Порядок передбачає:
- створення єдиної державної інформаційної системи;
- облік, моніторинг, зберігання та поширення даних про зареєстровані ГМО;
- інтеграцію з європейськими реєстрами.
Система має бути прозорою та сумісною з регламентами ЄС. Зокрема, Порядок гармонізовано з:
- Директивою 2001/18/ЄС — щодо виведення ГМО у навколишнє середовище;
- Рішенням Комісії 2004/204/ЄС — щодо ведення реєстрів ГМО.
📺 Мінімальне податкове зобов’язання: відповіді на запитання
Це потрібно, зокрема, для:
- контролю у сфері обігу ГМО;
- інформування споживачів та міжнародних партнерів;
- посилення біобезпеки;
- виконання Угоди про асоціацію з ЄС.
18 квітня
Як отримати податковий номер для дитини
Документи для малолітньої дитини (до 14 років):
- свідоцтво про народження дитини;
- паспорт одного з батьків (чи іншого законного представника).
Якщо свідоцтво іноземне, потрібен переклад українською, засвідчений відповідно до законодавства, та його копія.
Якщо батьки — іноземці або без громадянства, подайте довідку про реєстрацію дитини громадянином України.
Підтвердьте місце проживання (за потреби) одним із документів:
- витяг з реєстру територіальної громади;
- паспорт (книжечка);
- тимчасове посвідчення громадянина України;
- довідка ВПО (для внутрішньо переміщених осіб).
Подати документи можете:
- особисто — у будь-якому підрозділі ДПС;
- онлайн — через Е-кабінет або застосунок «Моя податкова».
Реєстрація — до 3 робочих днів.
Готовий документ можуть отримати:
- один із батьків — за наявності документа, що посвідчує особу;
- інша особа — за нотаріально посвідченою довіреністю.
18 квітня
Із прийдешнім святом Великодня!
Любі бухгалтери! Редакція порталу «Головбух» бажає вам здоров’я, витримки та віри у краще — навіть тоді, коли світ складний. Нехай у справах буде лад, у рішеннях — ясність, а поруч завжди будуть надійні люди.
Яскравого і незабутнього Великодня вам!
Щоб завжди бути в курсі новацій, долучайтеся до родини Експертус Головбух. І підписуйтеся на нас у соцмережах :) Тримаймося разом!
18 квітня
Коли можна не подавати декларацію про доходи
Декларація про майновий стан і доходи не подається, якщо:
- ви отримували доходи тільки від податкових агентів (тобто роботодавця чи банку);
- ПК прямо звільняє вас від подання декларації.
Це зазначає пункт 179.2 ПК.
Якщо ви зобов’язані подавати декларацію з інших причин, у ній слід зазначити всі доходи, зокрема й від податкових агентів.
Як із благодійною допомогою?
Нецільова благодійна допомога не оподатковується і не декларується, якщо її сума не перевищує граничного розміру. Його щороку обчислюють за формулою:
прожитковий мінімум для працездатної особи × 1,4
(округлюють до 10 гривень)
Якщо ж сума перевищує цю межу — подавайте декларацію до 1 травня.
Профспілкові виплати не вважаються нецільовою благодійною допомогою — вони оподатковуються за іншими правилами (пп. 165.1.47 ПК).
18 квітня
Продаж авто: як розрахувати податок
Скільки заплатите, якщо продали авто
Для легкових авто, мотоциклів і мопедів:
- перший продаж за рік — без податку;
- другий — 5 % ПДФО;
- третій і кожен наступний — 18 % ПДФО.
Для вантажівок, автобусів, тракторів, причепів, спецтехніки:
- перший і другий продажі — 5 % ПДФО;
- третій і кожен наступний — 18 % ПДФО.
Із кожного продажу також сплачується військовий збір — 5 % (з 1 грудня 2024 року).
Яку суму вважатимуть доходом
Сума доходу — це вартість, зазначена у договорі, але не нижча, ніж:
- середньоринкова вартість (за вибором платника); або
- ринкова вартість, визначена за методикою.
Як задекларувати і сплатити податки
За статтею 173 ПК, якщо податок або збір не утримали під час продажу, фізична особа повинна:
- подати декларацію про доходи до 1 травня;
- сплатити податки до 1 серпня.
18 квітня
Як забронювати працівників через портал Дія: покрокова інструкція
Хто може отримати статус критичного підприємства
Компанія має відповідати трьом основним умовам:
- Середня зарплата працівників — не менш як 20 000 грн.
- Відсутня заборгованість із податків і ЄСВ.
- Один із таких критеріїв на вибір:
- податкові надходження понад 1,5 млн євро на рік;
- валютна виручка понад 32 млн євро (без урахування позик і кредитів);
- стратегічне значення для держави, галузі чи громади;
- для комунальних підприємств — зарплата не нижча за середню в регіоні (дані за IV квартал 2021 року);
- резидентство в Дія.City;
- постачання електронних комунікацій (дохід — від 200 млн грн/міс. у мобільних мережах або 20 млн грн/міс. у фіксованих).
Як подати заявку на статус
Надішліть лист до органів влади або військової адміністрації з обґрунтуванням відповідності. Після схвалення статусу подавайте заяву на бронювання.
Як подати заяву про бронювання через Дію
- Увійдіть на портал Дія.
- Оберіть послугу «Бронювання працівників» і натисніть «Подати заяву».
- Внесіть дані про працівників, яких плануєте забронювати.
- Підтвердіть заробітну плату.
- Перевірте дані і підпишіть заяву (керівник або уповноважена особа).
- Отримайте результат у кабінеті на порталі або на email.
Якщо все гаразд — працівники одразу зʼявляться в системі Резерв+.
Ця стаття систематизує інформацію про процедуру бронювання з урахуванням нещодавніх змін у законодавстві та запровадження бронювання через Портал Дія. П’ять готових зразків допоможуть підготувати пакет документів для бронювання за списками військовозобов’язаних
Як вирішити проблему з відсутністю працівників у реєстрах
Працівник не відображається в системі? Можливі причини:
- Дані не оновлені в ПФУ — подайте оперативне повідомлення про трудові відносини через портал.
- Податкові дані неактуальні — подайте розрахунок через портал ДПС і зачекайте оновлення інформації в ПФУ.
Порада: подавайте повідомлення одразу після прийняття, звільнення чи переміщення працівника.
Хто може забронювати 100% працівників
На повне бронювання мають право:
- підприємства паливно-енергетичного комплексу;
- технічний адміністратор порталу Дія;
- підприємства оборонної промисловості;
- заклади з олімпійськими/паралімпійськими збірними;
- установи ООН, міжнародні організації, дипломатичні місії.
Працівники, яких можна бронювати поза лімітом:
- медичні працівники основного місця роботи;
- працівники аварійних бригад у галузях зв’язку та газорозподілу;
- бригади, які будують безперебійні мережі зв’язку (xPON, мобільний зв’язок).
Хто впроваджує послугу: Мінекономіки, Мінцифра та Міноборони за підтримки Програми розвитку ООН в Україні та Швеції.
18 квітня
Статус особи з інвалідністю внаслідок війни: хто має право і як подати заяву
Право на статус мають особи, які постраждали:
- під час захисту Батьківщини або служби у війську;
- унаслідок участі в АТО, ООС, заходах із нацбезпеки й оборони;
- унаслідок перебування в зоні бойових дій;
- під час участі в Революції Гідності (21.11.2013–21.02.2014);
- під час виконання робіт із розмінування боєприпасів тощо.
Подати заяву можна у такі способи:
- у паперовій формі — через ЦНАП або підрозділ з питань ветеранської політики;
- онлайн — через портал або застосунок Дія, або через Реєстр адмінпослуг.
Необхідні документи:
- копія документа, що підтверджує повноваження представника (якщо подає не особисто);
- копія довідки ВПО (за наявності);
- довідка про несудимість (через Дію, не пізніше ніж за 5 днів до подання);
- медичний документ: або витяг з рішення експертної команди, або довідка МСЕК;
- фото;
- документи, що підтверджують участь у бойових діях або заходах з оборони.
Заяву розглядають до одного місяця. Можлива відмова, якщо:
- не подано всі документи;
- надані недостовірні або підроблені дані;
- є вирок суду за умисний тяжкий чи особливо тяжкий злочин, учинений під час участі в АТО тощо;
- інвалідність не пов’язана з участю в заходах оборони.
Щоб оскаржити відмову:
- подайте заяву про перегляд до органу, який ухвалив рішення;
- зверніться до суду з позовом — у ньому треба обґрунтувати порушення ваших прав.
📌 За безплатною правовою допомогою зверніться до найближчого бюро: https://legalaid.gov.ua/buro
18 квітня
Президент підписав закон, який встановлює нові вимоги до автоперевізників
Закон набуде чинності через рік — за цей час перевізники мають адаптувати документи, підтвердити кваліфікацію менеджерів і підготуватися до нових вимог.
Закон упроваджує положення Регламенту ЄС № 1071/2009. Йдеться про компанії, які здійснюють:
- міжнародні вантажні перевезення;
- міжнародні та внутрішні пасажирські перевезення;
- перевезення небезпечних вантажів.
Серед основних вимог:
- добра репутація — компанія не повинна мати серйозних порушень чи судимостей, пов’язаних із транспортом;
- фінансова спроможність — бізнес повинен мати банківську гарантію або страховку;
- професійна компетентність — обов’язкова наявність кваліфікованих управителів.
Також передбачено цифровізацію послуг на основі Єдиного комплексу інформаційних систем безпеки на транспорті.
Закон ухвалила ВРУ 27 березня 267 голосами «за». Його розробило Мінрозвитку.
17 квітня
ФОПи на єдиному податку мають сплатити ЄСВ за I квартал до 21 квітня
Базу нарахування ЄСВ ФОП визначає самостійно, але не менше за мінімальний страховий внесок — 1760 грн на місяць (22 % від мінімальної зарплати 8000 грн, що діє з 1 січня 2025 року).
Обов’язок сплати ЄСВ за себе передбачає Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік». Він поширюється також на осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.
⚡ ЄСВ для ФОП знов обов’язковий — 2025 ⚡
Хто має право не сплачувати ЄСВ за себе:
- ФОПи, які отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю.
- ФОПи, які мають основне місце роботи і роботодавець сплачує за них ЄСВ у розмірі не менше мінімального.
- ФОПи, зареєстровані на тимчасово окупованих територіях (згідно з пунктом 9-3 розділу VIII Закону № 2464).
🔔 Несвоєчасна сплата ЄСВ — підстава для нарахування штрафів.
17 квітня
Передплата бухгалтерського фахового видання
Час від часу бухгалтер сушить голову:
— Мені потрібно передплатити журнал «Головбух»!
І це не дивно, бо там завжди оперативна та перевірена інформація, допомога у розв’язанні робочих ситуацій. Журнал «Головбух» — це надійний партнер, що убезпечить від штрафів.
Але нерідко бухгалтер чує від директора:
— Коштів немає! Шукайте резерви.
Тримайте Пам’ятку, яка допоможе віднайти резерви та заробити на розумному користуванні тимчасово вільними коштами підприємства. Тоді на передплату улюбленого журналу «Головбух» точно вистачить та ще й на інше залишиться!
Отримайте у квітні 20% знижки на річну передплату:
Нехай ця весна стане вдалим стартом для вашого професійного зростання! Даруємо знижки на навчальні програми Вищої школи Головбуха:
🐰 Національна сертифікація бухгалтерів — 2025
🐰 Професійна сертифікація за МСФЗ
🐰 Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025
🐰 Розрахунок зарплати, звітність, перевірки
🐰 ПДВ: від азів до майстерності
Щоб завжди бути в курсі новацій, долучайтеся до родини Головбух. І підписуйтеся на нас у соцмережах :) Тримаймося разом!
17 квітня
Нацбанк залишив облікову ставку на рівні 15,5%
Безлімітна підтримка користувачів «Експертус Головбух»
Для підтримання стійкості валютного ринку, збереження контрольованості очікувань та поступового приведення інфляції до цілі 5% НБУ, вирішило зберегти облікову ставку на рівні 15,5%.
Наступне засідання Правління НБУ з питань монетарної політики відбудеться 5 червня 2025 року відповідно до затвердженого та оприлюдненого графіка.
17 квітня
Національний каталог цін на ліки: що зміниться з квітня 2025
КМУ затвердив три порядки, які запускають нову систему регулювання цін на ліки. Ідеться про:
- створення та ведення Національного каталогу цін;
- декларування граничних оптово-відпускних цін;
- механізм реферування — порівняння з цінами в інших країнах.
Кого це стосується?
Виробники та імпортери мають задекларувати граничні ціни на препарати — спершу на оригінальні та ліки з Нацпереліку, далі на решту рецептурних, а потім — безрецептурних.
Коли подавати?
- 10 днів — для ліків з Нацпереліку;
- 20 днів — для препаратів поза переліком.
Декларування буде поетапним і стартує з квітня 2025 року.
Медзаклад А має вартісні ліки з обмеженим строком придатності, які наразі не використовує. Медзаклад Б не має цих ліків, але терміново потребує їх для своїх пацієнтів. Як і пацієнтам допомогти, і ліки не занапастити?
Що таке Національний каталог цін?
Це відкрита база даних із граничними цінами на ліки. Вноситимуть такі відомості:
- торгова та міжнародна назви, форма, дозування;
- виробник, реєстрація, фармгрупа;
- задекларована оптова ціна (без ПДВ і надбавок);
- розрахована гранична роздрібна ціна (із ПДВ і надбавками).
Як працює реферування?
МОЗ розраховуватиме граничну ціну на основі середньої з трьох найдешевших у чотирьох із восьми референтних країн (Польща, Чехія, Угорщина, Румунія тощо). Це стосуватиметься рецептурних і частини безрецептурних препаратів. Деякі категорії ліків (наприклад, ті, що закуповують за договорами керованого доступу, або радіофармацевтичні засоби) реферуванню не підлягають.
Чи змінюватимуться ціни?
Так. Каталог оновлюватимуть щомісяця. Ціни можуть переглядати:
- за заявою виробника (не частіше ніж раз на пів року);
- якщо гривня подешевшає чи подорожчає більш ніж на 5%;
- за ініціативою МОЗ після перевірки.
Що з аптеками і закупівлями?
Якщо препарат внесли до каталогу — його не можна продавати дорожче, ніж задекларовано.
Старі партії ліків можна реалізовувати 4 місяці після першого декларування або до 1 листопада 2025 року.
Ціна залишків не переглядається, навіть якщо вона згодом зміниться в каталозі.
17 квітня
Договір добровільного медичного страхування: основні вимоги у 2025 році
Договір добровільного медичного страхування — це договір страхування, який передбачає страхову виплату, що здійснюється закладам охорони здоров’я у разі настання страхового випадку, пов’язаного із хворобою застрахованої особи або нещасним випадком (пп. 14.1.52-1 Податкового кодексу України).
Такий договір має також передбачати:
- мінімальний строк його дії один рік;
- повернення страхових платежів виключно страхувальнику при достроковому розірванні договору.
17 квітня
Президент підписав закон про хміль та хмелепродукти
Закон має перехідний період і набуде чинності через два роки з дня опублікування.
Закон № 4341 передбачає:
- єдині вимоги до сертифікації хмелю та хмелепродуктів;
- унормований перелік документів для отримання сертифіката;
- порядок уповноваження сертифікаційних центрів і їх включення до Реєстру;
- офіційний нагляд за виробництвом, імпортом, маркуванням і змішуванням хмелю;
- контроль за сертифікаційними центрами;
- повноваження об’єднання виробників хмелю.
Документ також оновлює понятійний апарат і встановлює правові основи діяльності центральних органів виконавчої влади та суб’єктів господарювання у сфері вирощування й обігу хмелю.
17 квітня
Чи буде вихідний 21 квітня 2025 року
21 квітня 2025 року — понеділок після Великодня. За статтею 73 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) цей день входить до переліку святкових і неробочих. Проте до 9 травня 2025 року в Україні триватиме воєнний стан. А отже, згідно зі статтею 6 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX, святкові й неробочі дні не застосовуються.
Увага! Верховна Рада підтримала продовження воєнного стану та загальної мобілізації ще на 90 днів — до 6 серпня 2025 року.
Що це означає:
- 21 квітня не буде офіційним вихідним;
- роботодавець сам вирішує, чи робити цей день неробочим;
- працівники працюють за звичним графіком, якщо керівник не ухвалив інше рішення.
Також під час дії воєнного стану не діють норми КЗпП щодо:
- скорочення тривалості робочих днів напередодні святкових (ст. 53);
- перенесення вихідних, які збігаються зі святковими (ч. 3 ст. 67);
- урахування святкових днів при визначенні тривалості щорічної відпустки (ст. 78-1, ст. 5 Закону про відпустки).
Отже, офіційного державного вихідного 21 квітня 2025 року не буде. Але роботодавець може ухвалити рішення про вихідний у межах своїх повноважень.
17 квітня
Як повернути доступ до заблокованих рахунків: роз’яснення Мін’юсту
Коли можуть арештувати рахунок
Арешт накладають на всі кошти на рахунках фізичної особи — незалежно від призначення. Це можливо за рішенням державного або приватного виконавця. Однак закон дає змогу зняти арешт із певних рахунків або отримати доступ до частини коштів.
Поточний рахунок: як отримати доступ до коштів
Боржник має право користуватися коштами з поточного рахунку — до 16 000 грн на місяць (дві мінімальні зарплати у 2025 році).
Для цього треба:
- подати виконавцю заяву про визначення поточного рахунку для видаткових операцій;
- зазначити у заяві номер рахунку та назву банку;
- чекати постанову виконавця — її мають ухвалити протягом двох робочих днів і надіслати банку.
Рахунки цільового призначення: коли арешт незаконний
Стягнення заборонено щодо коштів, які надходять на рахунки для:
- зарплати;
- пенсій;
- стипендій;
- соціальних виплат.
Кінець кварталу стукає у двері, а разом із ним – фінансова звітність. Щоб не ловити себе на думці «ой, щось забули», тримайте зрозумілу шпаргалку. Тут усе по ділу: що, коли і куди подавати
Банки часто відкривають стандартний поточний рахунок, хоча технічно могли б створити окремий. Це не змінює суті — арештовувати такі рахунки заборонено.
Заборонено арештовувати також кошти, зокрема:
- вихідну допомогу при звільненні;
- відшкодування витрат у відрядженні;
- матеріальну допомогу;
- допомогу при народженні або усиновленні дитини;
- виплати на дітей (у тому числі для одиноких матерів);
- допомогу на лікування, поховання;
- грошову допомогу постраждалим від Чорнобильської катастрофи;
- дотації на обіди, путівки тощо.
Що робити, якщо арешт наклали неправомірно:
- подати виконавцю заяву про зняття арешту;
- додати підтвердні документи (довідку з банку, Пенсійного фонду, від роботодавця тощо).
Коли арешт скасовують
Арешт можуть зняти, якщо:
- виконавче провадження завершено;
- документ повернули до суду;
- суд скасував заходи забезпечення позову;
- боржник сплатив заборгованість;
- визнано, що документ не підлягає виконанню.
Мін’юст нагадує: навіть під час війни закон захищає ваші права. У складній ситуації варто зберігати спокій, знати свої права і діяти згідно із процедурою. За потреби зверніться до фахівців системи безоплатної правової допомоги.
17 квітня
Змінили статутні документи? Повідомте податкову
Організація зобов’язана подати до податкової реєстраційну заяву з позначкою «зміни» у двох випадках:
- протягом 10 календарних днів з дати держреєстрації змін;
- або протягом 10 днів із моменту змін, якщо держреєстрація не потрібна.
До заяви додають копії змінених документів.
Який штраф
- за неподання — 1020 грн;
- за повторне порушення або неусунення — 2040 грн (п. 117.1 ПК).
Неприбуткова організація: умови для збереження статусу
Щоб залишитися неприбутковою, організація має відповідати вимогам підпункту 133.4.1 статті 133 ПК. Зокрема, в установчих документах мають бути положення про:
- заборону розподілу доходів між засновниками, учасниками, членами, працівниками (крім зарплати та ЄСВ), членами органів управління і пов’язаними особами;
- передачу активів у разі припинення — іншій неприбутковій організації того самого виду, недержавному пенсійному фонду або до бюджету.
Ці вимоги не поширюються на об’єднання, асоціації ОСББ та ЖБК.
17 квітня
Рада уточнила правила продовження дії патентів під час воєнного стану
Верховна Рада України прийняла в цілому проєкт Закону щодо удосконалення патентного законодавства від 13.06.2023 № 9383.
Законопроєкт передбачає зміну положень Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про захист інтересів осіб у сфері інтелектуальної власності під час дії воєнного стану, введеного у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України» від 01.04.2022 № 2174-IX, що раніше дозволяв автоматичне продовження всіх без винятку патентів, включно з тими, які згідно з чинним законодавством не можуть бути подовжені.
Зокрема, йдеться про патенти на винаходи та корисні моделі, строк дії яких остаточно завершився під час дії воєнного стану і які не передбачають можливості продовження. За оновленими правилами, залишаються чинними лише ті майнові права, строк дії яких ще можна підтримати згідно з Законом «Про охорону прав на винаходи і корисні моделі» від 15.12.1993 № 3687-XII.
Таке уточнення усуває перекоси, які виникли внаслідок прийняття попереднього закону, зокрема на фармацевтичному ринку. Автоматичне продовження строків дії патентів фактично:
- унеможливлювало вихід на ринок генеричних ліків,
- обмежувало конкуренцію,
- сприяло збереженню монопольного становища окремих виробників.
Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
17 квітня
Рада прийняла Закон щодо приватизації державного і комунального майна, яке передали в оренду
16 квітня 2025 року ВРУ прийняла в цілому проєкт Закону «Про внесення змін до законодавства щодо приватизації державного і комунального майна, яке передано в оренду» від 22.11.2024 № 12230. До другого читання документ підготував Комітет з питань економічного розвитку.
Ініціатор законопроєкту народний депутат України — заступник Голови Комітету Олексій Мовчан.
Він розповідає, що законопроєкт:
- змінює правила приватизації орендованого державного та комунального майна;
- скасовує процедуру викупу орендованого майна з невід’ємними поліпшеннями;
- запроваджує механізм проведення аукціону з приватизації об’єкта оренди з невід’ємними поліпшеннями (фактично з переважним правом).
Важливі положення законопроєкту:
- Скасування викупу та введення приватизаційних аукціонів набирають чинності через рік після опублікування Закону.
- Аукціон з приватизації об’єкта оренди з невід’ємними поліпшеннями діє для тих, хто отримав дозвіл на невід’ємні поліпшення до набрання чинності Закону.
- Орендарі, які отримують дозволи на невід’ємні поліпшення після набрання чинності Закону, можуть приватизувати об’єкт на аукціоні з умовами щодо компенсації орендарю невід’ємних поліпшень.
- Розблоковується оцінка майна одразу з дня опублікування Закону, щоб забезпечити реалізацію права на викуп та компенсацію вже зараз.
17 квітня
18 квітня — останній день сплати авансових внесків і платежів
18 квітня — останній день сплати авансових внесків і платежів:
- внеску з податку на прибуток підприємств платниками податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним за квітень 2025 року;
- внесків з податку на доходи фізичних осіб платниками податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, за квітень 2025 року;
- платежів з податку на доходи фізичних осіб та військового збору фізичними особами — підприємцями, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, розрахованих самостійно згідно з фактичними даними, зазначеними у Книзі обліку доходів і витрат;
- внесків з єдиного податку та військового збору фізичними особами – підприємцями, що обрали спрощену систему оподаткування І та ІІ груп за квітень 2025 року.
17 квітня
Подайте звіти і сплатіть податки не пізніше 21 квітня
✅ ВСІ ОНЛАЙН КАЛЬКУЛЯТОРИ ДЛЯ БУХГАЛТЕРА ✅
Податок, збір, платіж |
Підстава |
21 квітня — останній день подання |
|
податкової декларації рентної плати за березень з розрахунком:
|
п. 257.1 Податкового кодексу України (ПК) |
податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (крім громадян) за березень 2025 у разі не подання річної податкової декларації на 2025 рік |
п. 286.3 ПК |
податкової декларації з податку на додану вартість за березень 2025 року |
пп. 49.18.1 та п. 203.1 ПК |
декларації акцизного податку за березень 2025 року |
пп. 49.18.1 та п. 223.2 ПК |
податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за березень 2025 року |
пп. «б» п. 176.2 ПК, пп. 49.18.1, п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI (далі — Закон про ЄСВ). |
заяви платниками єдиного податку — фізичними особами — підприємцями, у разі перевищення граничного обсягу доходу, для переходу на застосування відповідної ставки єдиного податку, визначеної пунктом 291.4 ПК, або відмови від застосування спрощеної системи оподаткування |
п. 293.8 ПК
|
фізичними особами — підприємцями податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за березень 2025 року, у разі не подання податкової декларації на 2025 рік |
п. 286.3 ПК |
21 квітня — останній день сплати |
|
єдиного внеску, нарахованого за І квартал 2025 року фізичними особами — підприємцями, у тому числі тими, які обрали спрощену систему оподаткування, та особами, які провадять незалежну професійну діяльність та членами фермерських господарств |
абз. третій ч. 8 ст. 9 Закону про ЄСВ |
єдиного внеску, нарахованого за березень 2025 року роботодавцями за найманих працівників (крім гірничих підприємств) |
абз. перший ч. 8 ст. 9 Закону про ЄСВ |
17 квітня
Як самостійно розрахувати субсидію на оренду житла
Для підтримки українців, які змушені були через війну залишити свої домівки і винаймати житло в інших регіонах країни Мінсоцполітики розробило і запровадило новий інструмент підтримки — субсидію на оренду житла.
Відтепер орієнтовний розмір субсидії на оренду можна розрахувати самостійно за допомогою спеціального калькулятора. Для цього переходьте за посиланням https://bit.ly/42ygCUG і введіть коротку інформацію про свою родину:
- кількість членів домогосподарства;
- тип населеного пункту (обрати із запропонованих варіантів);
- область, у якій винаймаєте чи плануєте винаймати житло;
- вартість оренди обраного житла.
Потім натискаєте «Розрахувати субсидію» — і отримуєте орієнтовний розмір допомоги від держави та суму, яку необхідно буде сплачувати самостійно.
Такий калькулятор був підготовлений за підтримки Агентства ООН у справах біженців в Україні (УВКБ ООН) та Благодійного фонду «Стабілізейшен Суппорт Сервісез».
Нагадуємо, що фінансова підтримка від держави доступна родинам переселенців, які витрачають на оренду житла понад 20% свого доходу.
Звертаємо увагу, що даний калькулятор є орієнтовним, сервіс не гарантує призначення субсидії на оренду. Адже право на призначення субсидії визначає Пенсійний фонд після отримання та перевірки від ВПО всієї необхідної інформації.
17 квітня
Готують зміни до Порядку розрахунку середньої зарплати для лікарняних та декретних
Проєктом акта пропонується внести зміни до постанов КМУ
- «Про обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням» від 26.09.2001 № 1266 (далі — Порядок № 1266);
- «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 01.10.2014 № 531;
- «Про затвердження Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників» від 04.12.2019 № 986.
Мета змін — привести їх норми у відповідність із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо загальнообов’язкового державного соціального страхування» від 18.12.2024 № 4158-ІХ.
Також за результатами аналізу практики застосування Порядку № 1266 пропонують внести деякі зміни та доповнення до цього Порядку.
Так, на сьогодні нормами Порядку № 1266 для добровільно застрахованих осіб (членів особистого селянського господарства, домашніх працівників) не передбачили інших періодів тривалості розрахункового періоду при обчисленні середнього доходу під час реалізації ними права на страхові виплати. Зокрема, на допомогу по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, ніж 12 календарних місяців.
У разі настання тимчасової непрацездатності у добровільно застрахованої особи раніше ніж через 12 календарних місяців з дня підписання договору про добровільну участь, обчислення середньоденного доходу буде здійснюватися із сум, з яких сплачувався ЄСВ відповідно до умов договору про добровільну участь за період менший, ніж 12 місяців, шляхом їх ділення на кількість календарних днів у 12-ти календарних місяцях (365/366), що призводить до зменшення середньоденного доходу, та в свою чергу, до зменшення розміру страхової виплати застрахованій особі.
Попри діджиталізацію листків непрацездатності всі етапи, які е-лікарняний проходить на підприємстві, мають бути документально оформлені. Аби не витрачати час на пошуки потрібних зразків – скористайтеся готовими зразками
Тож, для запровадження однакового принципу визначення середньоденного доходу для добровільно застрахованих осіб з іншими категоріями застрахованих осіб (наймані працівники, фізичні особи – підприємці) пропонують внести відповідні зміни до пункту 7 Порядку № 1266, а саме викласти його в новій редакції. Так, для розрахунку страхових виплат для добровільно застрахованих осіб використовуватимуть календарні місяці (календарні дні) дії договору про добровільну участь перед настанням страхового випадку, за які сплачений ЄСВ.
Окрім того, пропонують уточнити положення пунктів 2 і 3 Порядку № 1266 (щодо механізму розрахунку обмеження розміру страхової виплати, що виплачується працівникам та гіг-спеціалістам резидентів Дія Сіті, в розрахунку на місяць та стосовно виключення з розрахункового періоду місяців, в яких застрахована особа з першого до останнього числа календарного місяця не працювала з поважних причин) для врегулювання питання однакового їх трактування роботодавцями та застрахованими особами.
17 квітня
В якому розділі Е-кабінету можна переглянути повідомлення про ліцензії
У приватній частині Електронного кабінету платника податків (потрібно зайти за адресою https://cabinet.tax.gov.ua або через вебпортал ДПС) можна переглянути такі документи, як:
- повідомлення про необхідність сплати чергового платежу за ліцензію;
- повідомлення про дату припинення дії ліцензії у разі несплати;
- витяг про внесення місця зберігання до Єдиного реєстру.
Увійти до Е-кабінету можна за допомогою електронного підпису, BankID, MobileID або Дія Підпису. Ці повідомлення можна знайти у меню «Вхідні/вихідні документи», у вкладці «Вхідні».
Повідомлення формуються та надсилаються автоматично в електронному вигляді відповідно до податкового законодавства.
За потреби суб’єкт господарювання, відомості про якого містяться у Єдиному реєстрі місць зберігання, має право звернутися до органу із заявою про надання витягу з Єдиного реєстру в паперовій або електронній формі у порядку, що визначили статтею 42 Податкового кодексу України (ст. 39 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18.06.2024 № 3817-ІХ).
16 квітня
Із 19 квітня діятимуть нові правила перевірок митних декларацій
Із метою реалізації положень частини 4 статті 11-1, частини 1 статті 265 Митного кодексу України із 19.04.2025 року перевірятимуть заповнення у графі 44 митних декларацій всіх типів інформації за кодом «1001» — статус особи, яка подає митну декларацію.
До уваги митних брокерів! У зв’язку із запровадженням концепції митного представництва заявлення митним брокером типу представництва (пряме чи непряме) здійснюється шляхом зазначення в графі 44 митної декларації за кодом «1001» ознаки представництва — «2» — прямий представник або «3» — непрямий представник. Декларантам, які самостійно у власних інтересах та від власного імені здійснюють декларування, під кодом інформації «1001» необхідно зазначати «1».
При цьому допускається визначення прямого представництва договорами митних брокерів і осіб, інтереси яких вони представляють, укладеними до набрання чинності Законом України від 22.08.2024 № 3926-IX (тобто до 19.04.2025), які передбачають, що митний брокер діє в інтересах і від імені особи, яку він представляє. Такі договори можуть не містити інформацію, що митний брокер виступає в якості прямого представника.
Тримайте роз’яснення, як податківці формують план-графік перевірок на 2025 рік і які показники діяльності підприємства можуть «зіграти» проти нього
Повноваження митних брокерів як прямих представників у частині виконання формальностей, пов’язаних із представленням інтересів декларантів, залишаються такими самими, що і передбачені чинною редакцією Митного кодексу України, зокрема, в частині:
- пред’явлення товарів,
- присутності під час митного оформлення,
- здійснення фізичного огляду товарів,
- подання заяв щодо операцій з товарами, транспортними засобами комерційного призначення, митне оформлення яких не закінчено, тощо.
16 квітня
Бізнес просить не вносити зміни у закон про ветмедицину до введення його в дію
За інформацією бізнесу, у Верховній Раді 16 квітня планується обговорення пропозицій змін до Закону України «Про ветеринарну медицину» від 04.02.2021 № 1206–IX (далі — Закон № 1206).
Комітет виробників ветеринарних препаратів Європейської Бізнес Асоціації висловлює глибоку стурбованість у контексті ініціювання та можливого ухвалення змін на цьому етапі. Адже наразі відсутні підзаконні акти, які повинні регламентувати впровадження положень цього Закону. За таких умов його реалізація стає неможливою, а це створює ризики фактичного блокування роботи компаній у галузі ветеринарної медицини.
Європейська Бізнес Асоціація високо оцінює ухвалений Закон № 1206. На думку бізнесу, він сприяє гармонізації національного законодавства з європейськими стандартами, забезпечує належний рівень ветеринарного нагляду та створює прозорі умови у сфері виробництва та обігу ветеринарних препаратів.
Водночас прийняття змін до Закону за відсутності розробленої нормативної бази та належного підготовчого етапу може негативно вплинути на ветеринарний бізнес та в цілому призвести до уповільнення розвитку ветеринарної медицини в Україні.
На думку бізнесу, пріоритетним завданням має стати розробка та впровадження необхідних підзаконних нормативно-правових актів, які деталізують та регламентують механізми реалізації Закону № 1206. Введення Закону в дію має відбуватися на основі чітко визначених правил, щоб уникнути правової невизначеності та блокування діяльності компаній.
Комітет виробників ветеринарних препаратів готовий долучитися до процесу розробки підзаконних актів, надавати фахові рекомендації та брати активну участь у їх обговоренні.
