Що нового

Бухоблік та оподаткування

2 березня

Дайджест головних бухгалтерських новин з 26 лютого по 01 березня 2024 року

Дайджест головних бухгалтерських новин

Національна сертифікація бухгалтерів — 2024

Традиційно підготували для вас огляд новин за тиждень. Дізнайтеся, що зацікавило ваших колег, та переконайтеся, що не пропустили нічого важливого

Дайджест головних бухгалтерських новин ДПС внесла зміни в План-графік податкових перевірок на 2024 рік

29 лютого на офіційному вебсайті податківці оприлюднили оновлення затвердженого Плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2024 рік. Змін зазнали розділи I, II та II

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Дайджест головних бухгалтерських новин Розрахунок компенсації відпустки з 2024 року: лист Мінекономіки

Мінекономіки у листі від 26.02.2024 № 4707-05/14491-09 надало роз'яснення щодо обчислення середньої заробітної плати для виплати компенсації за невикористані відпустки у зв’язку зі змінами, внесеними до Порядку КМУ від 08.02.95 № 100

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Дайджест головних бухгалтерських новин Звітність в режимі Дія Сіті: інформаційний лист ДПС № 1/2024

ДПС опублікувала інформаційний лист № 1/2024: 30+ питань платників податків щодо звітності в режимі Дія Сіті.

В інформаційному листі № 1/2024 розглянули запитання, що виникають у процесі застосування платниками податків режиму Дія Сіті, особливості оподаткування, подання та заповнення звітності, зокрема, Додатку ДІЯ до Податкової декларації з податку на прибуток підприємств тощо.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Дайджест головних бухгалтерських новин Мінфін узгодив порядок повернення податкової знижки

Мінфін наказом від 08.02.2024 № 52 оновив порядок взаємодії ДПС, Держказначейства та місцевих фінорганів у процесі повернення платникам податків помилково або надміру сплачених сум грошових зобов’язань і пені

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Дайджест головних бухгалтерських новин Застосування натурального коефіцієнту до бази оподаткування військового збору: ДПС знову змінила позицію

ДПС перенесла до нечинних роз’яснення про застосування натурального коефіцієнта до негрошових доходів для розрахунку військового збору, розміщене в ЗІР, категорія 126.08

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Дайджест головних бухгалтерських новин План пріоритетних дій уряду на 2024 рік: які зміни для бізнесу

За Планом пріоритетних дій уряду на 2024 рік удосконалять правила трансфертного ціноутворення, роботу СЕА РП СЕ, схвалять програму подальшої цифровізації ДПС

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Попри війну, продовжуємо працювати і підтримувати одне одного! Дякуємо за щиру дружбу, надійне партнерство, віддану працю та невтомне самовдосконалення разом з нами!

Разом швидше впораємося! Разом втримаємо тил. Разом наблизимо Перемогу нашої України та мир!

Разом швидше впораємося! Разом втримаємо тил. Разом наблизимо Перемогу нашої України та мир!

1 березня

ДПС внесла зміни в План-графік податкових перевірок на 2024 рік

План-графік документальних перевірок

Експертне роз’яснення до закону про поновлення перевірок

Усього План-графік містить чотири розділи:

Розділ І плану-графіка «Документальні планові перевірки платників податків — юридичних осіб» та Розділ ІІ плану-графіка «Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів» з урахуванням коригування (лютий 2024) 29.02.2024

Розділ ІІІ плану-графіка «Документальні планові перевірки фізичних осіб» з урахуванням коригування (лютий 2024) 29.02.2024

Розділ IV плану-графіка «Документальні планові перевірки платників податків —юридичних осіб з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» 22.12.2023

Довідник структури плану — графіка (розділ, підрозділ, група)

За розділами І та II податківці планують провести 2 183 податкові перевірки, за III розділом — 921 та за IV — 156 перевірок.

За інформацією ДПС

1 березня

Операції з постачання лікарських засобів та медвиробів: як скласти ПН та відобразити у ПДВ-звітності

Операції з постачання лікарських засобів та медвиробів: як скласти ПН та відобразити у ПДВ-звітності

ПДВ: від азів до майстерності

Лист ДПС від 28.02.2024 № 5398/7/99-00-21-03-02-07

Перелік операцій для яких ставка ПДВ встановлена в розмірі 7% наведений у підпункті «в» пункту 193.1 Податкового кодексу України.

Щодо складання податкових накладних

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені Податковим кодексом України (ПК) терміни.

У податковій накладній (ПН) зазначайте в окремих рядках обов'язкові реквізити. Зокрема, ставку податку та відповідну суму податку в цифровому значенні (пп. «ж» п. 201.1 ПК).

У разі звільнення від оподаткування у ПН робіть запис «Без ПДВ» з посиланням на відповідні пункти (підпункти), статті, підрозділи, розділи ПК та/або міжнародного договору, якими передбачили звільнення від оподаткування ПДВ (п. 201.3 ПК).

Порядок заповнення податкової накладної затвердив Мінфін наказом від 31.12.2015 № 1307 (далі — Порядок № 1307).

У разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за ставкою 7%, у графі 8 розділу Б табличної частини ПН зазначайте код ставки 7 (пп. 6 та 7 п. 16 Порядку № 1307).

У разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, які звільнили від оподаткування:

  • у верхній лівій частині ПН у полі «Складена на операції, звільнені від оподаткування» проставляйте позначку «Х»
  • у графі 8 розділу Б табличної частини ПН зазначайте код ставки 903;
  • у графі 9 зазначайте код відповідної пільги з ПДВ згідно з Довідниками податкових пільг, які затвердила ДПС станом на дату складання ПН.

Щодо відображення у податковій звітності з ПДВ

Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість затвердив Мінфін наказом від 28.01.2016 № 21 (далі — Порядок № 21).

Податкову декларацію з ПДВ (далі — декларація) подавайте за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю. До декларації внесіть дані податкового обліку окремо за кожний звітний (податковий) період без наростаючого підсумку.

У складі декларації подавайте передбачені Порядком № 21 додатки (за наявності подій, які підлягають відображенню у таких додатках).

Обсяги постачання товарів/послуг (у тому числі лікарських засобів та медичних виробів), здійснені на митній території України, які оподатковують за ставкою 7%, підлягають відображенню у рядку 1.2 декларації. Коригування податкових зобов'язань за такими операціями відображайте у рядку 7 декларації.

У рядку 5.1 (з рядка 5) декларації вказуйте обсяги операцій (у тому числі операцій з постачання на митній території України лікарських засобів, медичних виробів) (з урахуванням їх коригування), які звільнили від оподаткування ПДВ. Коригування обсягів за такими операціями окремо відображайте у рядку 5.1.1 (з рядка 5.1) декларації.

Якщо заповнюєте рядок 5 декларації, обов'язковим є подання Додатка 5 (Д5) «Розрахунок сум податку на додану вартість, не сплачених суб'єктом господарювання до бюджету у зв'язку з отриманням податкових пільг, та/або показників, відповідно до яких підприємства (організації) належать до підприємства (організації) осіб з інвалідністю, та окремих показників, визначених пунктом 68 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ».

Обсяги придбання товарів/послуг (у тому числі лікарських засобів та медичних виробів) на митній території України зі ставкою ПДВ 7% відображайте в рядку 10.2, обсяги ввезення на митну територію України товарів (у тому числі лікарських засобів та медичних виробів), необоротних активів зі ставкою ПДВ 7% — у рядку 11.2 декларації.

Розділом V1 Порядку № 21 встановили порядок визначення сум ПДВ, який не сплатили до бюджету у зв'язку з отриманням податкових пільг.

Відомості про суми ПДВ, не сплаченого до бюджету у зв'язку з отриманням податкових пільг, зазначайте у таблиці 2 Додатка 5 до декларації за операціями, звільненими від оподаткування податком відповідно до коду пільги, визначеного згідно з довідником пільг (п. 2 розд. V1 Порядку № 21).

Таблицю 2 Додатка 5 заповнюйте у разі здійснення у звітному (податковому) періоді операцій з постачання товарів/послуг, що звільнили від оподаткування ПДВ.

У графі 5 таблиці 2 Додатка 5 зазначайте обсяг звільнених від оподаткування операцій з постачання товарів/послуг. Значення графи 5 рядка «Усього***» таблиці 2 Додатка 5 повинно відповідати значенню рядка 5.1 декларації.

У графах 6 — 9 таблиці 2 Додатка 5 відображайте обсяги операцій з придбання як у поточному, так і попередніх звітних (податкових) періодах товарів/послуг, які у поточному звітному (податковому) періоді використані в пільгових операціях з постачання товарів/послуг, звільнених від оподаткування. Обсяги з придбання товарів/послуг, до операцій з постачання яких постачальники застосували різні ставки податку (20%, 7%, 0% або 14%), зазначайте у відповідних графах.

Оскільки в графах 6 — 9 таблиці 2 Додатка 5 зазначаються показники різних звітних (податкових) періодів (придбання як у поточному, так і попередніх звітних (податкових) періодах), відповідність значення кожної з цих граф показникам значень певних рядків Декларації Порядком № 21 не визначили. Але показники, що зазначені в графах 6 — 9 таблиці 2 Додатка 5, мають відповідати даним бухобліку.

У випадку, якщо придбання/виготовлення товарів/послуг, які будуть використані в звільнених від оподаткування ПДВ операціях, буде здійснено у наступних звітних періодах (зокрема, у разі отримання авансової оплати від покупця за товари/послуги, операції з постачання яких звільняють від оподаткування ПДВ та які на дату отримання авансу ще не придбані/виготовлені постачальником), графи 6 — 9 таблиці 2 Додатка 5 можуть бути рівними нулю.

В тих звітних (податкових) періодах, в яких відбуватиметься придбання/виготовлення товарів/послуг для використання в звільнених від оподаткування ПДВ операціях, що задекларували в попередніх звітних (податкових) періодах у зв'язку з отриманням авансової оплати, графи 6 — 9 таблиці 2 Додатка 5 не заповнюйте.

Зважаючи на суть таблиці 2 Додатка 5 (розрахунок сум ПДВ, не сплаченого до бюджету у зв'язку з отриманням пільг (втрати бюджету)), сума значень граф 6 — 9 не повинна перевищувати значення графи 5 таблиці 2 Додатка 5.

Перевищення суми значень граф 6 — 9 значення графи 5 таблиці 2 Додатка 5 можливе лише у випадку, якщо обсяг звільненої від оподаткування операції менше за обсяг товарів/послуг, фактично використаних для її здійснення. Наприклад, звільнений від оподаткування товар реалізовали за ціною, нижчою за ціну його придбання.

У графі 4 таблиці 2 Додатка 5 вказуйте суму податку, не сплачену до бюджету у звітному (податковому) періоді у зв'язку з отриманням податкової пільги (сума втрат бюджету).

Суму податку розраховуйте за формулою, визначеною пунктом 3 розділу V1 Порядку № 21.

У разі, якщо сума значень граф 6 — 9 перевищує значення графи 5 таблиці 2 Додатка 5, а також, коли сума значень граф 6 — 9 таблиці 2 Додатка 5 дорівнюють значенню графи 5, втрати бюджету від застосування пільги (значення графи 4 таблиці 2 Додатка 5) визначають рівними нулю.

Розрахунок втрат бюджету від застосування пільги здійснюйте кожного звітного (податкового) періоду, в якому здійснювали операції, звільнені від оподаткування (заповнено рядок 5.1 розділу I декларації).

Розрахунок здійснюйте щомісячно, без наростаючого підсумку з початку звітного року.

1 березня

ДПС збільшує кількість перевірок за скаргами споживачів

ДПС збільшує кількість перевірок за скаргами споживачів

Експертне роз’яснення до закону про поновлення перевірок

ДПС оперативно реагує на звернення громадян щодо порушень законодавства. За наявності ризиків порушення бізнесом законодавчих норм податківці проводять фактичні перевірки.

Так, наприклад, до одного з підрозділів податкового аудиту надійшло звернення громадянина про продаж мотоциклів, скутерів без видачі покупцю фіскальних касових чеків.

Як зазначили податківці, підрозділ податкового аудиту з цим госпсуб’єктом у 2023 році вже проводив роз’яснювальну роботу з питань необхідності використання РРО/ПРРО при проведенні розрахунків з продажу товарів, а також допуску до робочих місць лише офіційно оформлених працівників.

Під час перевірки зафіксували факти:

  • проведення розрахунків без застосування належним чином зареєстрованих РРО/ПРРО;
  • проведення розрахунків із споживачами (фізособами) на суму, яка перевищує граничну суму готівкових розрахунків за один день із одним споживачем (понад 50 тис. грн);
  • відсутності первинних документів на реалізований товар та неведення обліку товарних запасів;
  • провадження госпдіяльності, яка не відповідає групі платника єдиного податку;
  • здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування.

За результатами фактичної перевірки госпсуб’єкта встановили порушень на загальну суму 2,8 млн грн.

 За інформацією ДПС

1 березня

Як ФОПу-загальнику виправити помилки у Типовій формі обліку доходів та витрат

Як ФОПу-загальнику виправити помилки у Типовій формі обліку доходів та витрат

Фізичні особи – підприємці зобов’язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару (п. 177.10 Податкового кодексу України).

Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.

Типову форму, за якою здійснюють облік доходів і витрат фізичні особи — підприємці і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність (далі Типова форма) та Порядок її ведення затвердив Мінфін наказом від 13.05.2021 № 261 (далі — Порядок № 261).

Облік доходів і витрат ведуть в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі засобами Електронного кабінету. У разі ведення обліку доходів і витрат у паперовому вигляді самозайнята особа зобов’язана виконувати записи розбірливо чорнилом темного кольору або кульковою ручкою. Внесення виправлень здійснюють шляхом створення нового запису, який засвідчують підписом самозайнятої особи (п. 3 розд. І Порядку № 261).

У разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді самозайнята особа зобов’язана вести таку форму у форматі EXCEL, крім випадку ведення обліку доходів і витрат в електронній формі засобами Е-кабінету (п. 4 розд. І Порядку № 261).

У Типовій формі, яку ведете в е-вигляді, у тому числі засобами Е-кабінету, допускають виправлення помилок або коригування шляхом доповнення рядка, у якому відображайте від’ємне або позитивне значення (п. 5 розд. І Порядку № 261).

Типову форму зберігайте протягом 3 років після закінчення звітного періоду, у якому здійснили останній запис.

Дані обліку доходів і витрат заповнюйте наростаючим підсумком у гривнях з копійками та використовуйте для заповнення річної податкової декларації про майновий стан і доходи (п. 4 розд. ІІ Порядку № 261).

За інформацією ДПС у Чернівецькій області

1 березня

Як визначити строк давності для виправлення помилок у деклараціях

Як визначити строк давності для виправлення помилок у деклараціях

При самостійному виправленні помилок, що допустив платник у раніше поданій звітності (у т. ч. уточнюючій), встановлений строк давності починається:

  • з дня, наступного за днем граничного терміну подання звітної податкової декларації, показники якої уточнюють, — у разі своєчасного її подання у терміни, визначені Податковим кодексом України (ПК);
  • з дня, наступного за днем фактичного подання звітної податкової декларації, показники якої уточнюють, — у разі її подання після граничного терміну, визначеного ПК.

При цьому, строк давності для самостійного виправлення помилок, що допустив платник у раніше поданій звітності, подовжують на період його зупинення з 18.03.2020 до 31.07.2023 (включно), оскільки з 01.08.2023 відновили перебіг строку давності.

За інформацією ДПС у Вінницькій області

1 березня

Z-звіт не сформований через повітряну тривогу: що зі штрафами

Z-звіт не сформований через повітряну тривогу: що зі штрафами

🔊 Штрафи за відсутність або незастосування РРО

Діючим законодавством зобов’язують щоденно створювати у паперовій та/або електронній формі РРО або програмними РРО фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.

За виникнення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), як надзвичайних та невідворотних подій, які об’єктивно унеможливлюють виконання обов’язків, передбачені умовами договору (контракту, угоди тощо), умови щодо настання відповідальності не виникають.

У разі оголошення повітряної тривоги працівники магазину зобов'язані припинити реалізацію товарів (послуг) та покинути магазин (торговий зал). Якщо повітряна тривога тривала в проміжку часу, в якому припиняєте свою роботу згідно з розкладом, такий чек створіть на РРО/програмному РРО не пізніше наступного робочого дня, до початку розрахункових операцій на такому РРО/програмному РРО.

Аналогічними дії можуть бути і при аварійному відключенні світла та неможливості створити щоденний фіскальний звітний чек (щоденний Z-звіт).

За інформацією ДПС у Черкаській області

1 березня

Чи враховувати при визначенні МПЗ за 2023 рік суми податків, сплачених у IV кварталі 2022 року

Юрособа-єдинник обчислює МПЗ: який застосувати коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки сільгоспугідь

Платники єдиного податку четвертої групи щороку станом на 01 січня самостійно обчислюють та сплачують єдиний податок щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу. Зокрема за IV квартал 2022 року — у січні 2023 року (п. 295.9 Податкового кодексу України).

Зважаючи на зазначене, в разі сплати єдиного податку четвертої групи в IV кварталі 2022 року за IV квартал 2022 року така сума сплаченого єдиного податку не враховується при визначенні мінімального податкового зобов’язання (МПЗ) за 2022 рік, проте бере участь у розрахунку МПЗ за 2023 рік.

За інформацією ДПС

 

1 березня

Коли суд визнає договір поставки недійсним

Коли суд визнає договір поставки недійсним

Судові витрати: як облікувати й оподаткувати

Постанова Третього Апеляційного адміністративного суду від 28.11.2023 у справі № 340/3267/20

Суд першої інстанції встановив, що склавши первинні документи бухобліку, які не підтверджували рух товару, відповідачі діяли узгоджено, переслідуючи мету:

  • створення формальних підстав виникнення у відповідача-2 права на податковий кредит з ПДВ, що доводиться оформленням відповідачем-1 трьох податкових накладних;
  • поява у відповідача-1 необлікованих залишків тютюнових виробів, які вибули з-під контролю за обігом підакцизних товарів.

Сплата відповідачем-2 коштів відповідачу-1 за 5 банківськими платіжними дорученнями створювала зовнішню видимість реальності господарської операції.

Також суд першої інстанції дійшов висновку про неможливість вмістити за один раз (одне перевезення) у вказаний транспортний засіб кількості пачок сигарет, яку зазначили у кожній товарно-транспортній накладній (ТТН). Відтак ТТН поза розумним сумнівом не підтверджують перевезення тютюнових виробів, з чим погоджується колегія суддів.

З урахуванням наведених вище обставин в їх сукупності, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про відсутність факту передачі товару від відповідача-1 до відповідача-2 по господарським операціям з постачання тютюнових виробів.

Апеляційний суд наголосив, що відповідачі діяли спільно і узгоджено, розуміючи, що їх дії завідомо суперечать інтересам держави й суспільства.

Відтак, Третій апеляційний адміністративний суд від 28.11.2023 у справі № 340/3267/20 апеляційну скаргу відповідача-1 залишив без задоволення; рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05.06.2023 залишив без змін.

1 березня

Розрахунок компенсації відпустки з 2024 року: лист Мінекономіки

Лист Мінекономіки від 26.02.2024 № 4707-05/14491-09

Обчислення середньої заробітної плати працівникам проводять відповідно до норм Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.95 № 100; далі — Порядок).

Останні зміни до Порядку, внесені постановою КМУ «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 р. № 100 і від 8 серпня 2016 р. № 500» від 08.09.2023 № 957. Зміни діють з 12.09.2023.

Змінами визначили новий порядок обчислення середньої зарплати для оплати компенсації за невикористані відпустки, на які працівник набув право до 31.12.2023, зокрема, її розрахунок здійснюють виходячи з виплат, нарахованих у 2023 році. Проведення розрахунку середньої заробітної плати для оплати компенсації за невикористані відпустки, на які працівник набуде право після 31.12.2023, залишають без змін.

Тобто при виплаті компенсації за невикористані відпустки у 2024 році для її розрахунку роботодавець має обчислювати дві середні заробітні плати. При цьому саму компенсацію також треба поділяти на дві частини:

Якщо при підрахунку днів невикористаної відпустки в періоді до 31.12.2023 отримуємо, наприклад, число 7,41 календарних дня і в періоді після 31.12.2023 — 2,40 календарних дня, а загальна кількість становить 10 календарних днів (к. дн.), то округлюємо дні в періоді до 31.12.2023 до 8 к. дн. і в періоді після 31.12.2023 — до 2 к. дн.

Якщо при підрахунку днів невикористаної відпустки до 31.12.2023 отримуємо число 7,50 к. дн. і після 31.12.2023 — 2,51 к. дн., а загальна кількість становить 10 днів, то округлюємо дні в періоді до 31.12.2023 до 7 к. дн. і в періоді після 31.12.2023 — до 3 к. дн.

1 березня

Благодійний фонд надав підприємцю грант: що з оподаткуванням

Благодійний фонд надав підприємцю грант: що з оподаткуванням

Дохід у вигляді гранту, який виплачує благодійний фонд або громадська організація – резидентами України на користь фізичних осіб – підприємців, включається до їх загального місячного (річного) оподатковуваного доходу як інший дохід. Такий дохід оподатковує юридична особа як податковий агент ПДФО та військовим збором на загальних підставах.

За інформацією ДПС у Черкаській області

1 березня

Коли авансовий звіт щодо відрядження не складають

Коли авансовий звіт щодо відрядження не складають

Документальне підтвердження суми фактичних витрат на відрядження або виконання окремих цивільно-правових дій шляхом надання підтвердних документів, що засвідчують суму таких витрат, у разі здійснення безготівкових розрахунків з використанням платіжних інструментів, включаючи корпоративні (бізнесові) платіжні інструменти або особисті платіжні інструменти, чи їх реквізити, здійснюється платником до закінчення місяця, наступного за місяцем, у якому платник податку:

а) завершує таке відрядження;

б) завершує виконання окремої цивільно-правової дії за дорученням та за рахунок особи, яка видала кошти/електронні гроші під звіт (пп. 170.9.3 Податкового кодексу України; далі — ПК).

У разі якщо під час відрядження чи виконання окремих цивільно-правових дій платник податку застосував для проведення розрахунків платіжний інструмент, включаючи корпоративний (бізнесовий) платіжний інструмент або особистий платіжний інструмент, чи його реквізити та списання коштів/електронних грошей за понесеними витратами здійснює надавач платіжних послуг пізніше дати, коли платник завершує таке відрядження або завершує виконання окремої цивільно-правової дії, строки, установлені підпунктом 170.9.3 ПК продовжують на один календарний місяць.

Звіт про використання коштів/електронних грошей, виданих на відрядження або під звіт (далі — Звіт) та Порядок його складання затвердив Мінфін наказом від 28.09.2015 № 841.

Звіт складають та подають у паперовій або електронній формі за:

а) наявності оподатковуваного доходу, визначеного відповідно до підпункту 170.9.3 ПК, з метою розрахунку суми податку;

б) використання платником готівки понад суму добових витрат, включаючи отриману із застосуванням платіжних інструменті (пп. 170.9.4 ПК).

У разі якщо під час відрядження або виконання окремих цивільно-правових дій працівник застосував платіжні інструменти, включаючи корпоративні (бізнесові) платіжні інструменти або особисті платіжні інструменти, чи їх реквізити, для проведення розрахунків у безготівковій формі та/або для отримання готівки в межах суми добових витрат та за відсутності оподатковуваного доходу, Звіт не потрібно складати і подавати.

За інформацією ДПС у Дніпропетровській області

1 березня

Порядок розрахунку та обчислення оплати праці працівника за час службового відрядження

Порядок розрахунку та обчислення оплати праці працівника за час службового відрядження

Щоб розрахувати суму, яку належить виплатити співробітнику за час відрядження, необхідно розрахувати і порівняти дві величини:

  • середньоденну зарплату;
  • денну заробітну плату, розраховану виходячи з тарифної ставки (окладу) працівника, за місяць, у якому він перебував у відрядженні.

З цих величин виберіть більшу і на її підставі розрахуйте суму оплати часу відрядження. Оплачуйте всі робочі дні тижня за графіком, установленим за місцем роботи, з якого відрядили особу.

Середньоденну заробітну плату за час відрядження розраховуйте відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, який затвердив Кабмін від 08.02.1995 № 100 (далі — Порядок № 100), виходячи з виплат, нарахованих працівникові у розрахунковому періоді.

Розрахунковий період для визначення середньоденної зарплати становить два календарні місяці роботи перед місяцем відрядження (з першого по перше число). Середньоденну зарплату обчислюйте шляхом ділення виплат за цей період на кількість фактично відпрацьованих робочих днів.

Якщо протягом цих місяців співробітник не працював, то середню зарплату обчислюйте, виходячи з виплат за попередні два місяці роботи. Якщо протягом і цих місяців працівник не відпрацював жодного робочого дня – виходячи з тарифної ставки (посадового окладу), встановлених йому в трудовому договорі.

Якщо працівник пропрацював на підприємстві менше двох календарних місяців, середню зарплату обчислюйте, виходячи з виплат за фактично відпрацьований час.

Перелік виплати, які включають та не включають до сукупного доходу для обчислення середньої зарплати, наведений у пунктах 3 та 4 Порядку № 100.

Для розрахунку одноденної зарплати потрібно суму повного окладу (тарифної ставки) відрядженого працівника та інших нарахованих йому в місяці відрядження виплат (премії, доплати, суми індексації тощо) поділити на кількість робочих днів у цьому місяці за графіком роботи підприємства (працівника).

Суму оплати днів відрядження, виходячи зі звичайної зарплати, визначайте як добуток одноденної зарплати та кількості днів відрядження.

За інформацією Держпраці

1 березня

З 01.09.2024 акцизним податком оподатковуватимуть нікотиновмісні продукти для орального застосування

З 01.09.2024 акцизним податком оподатковуватимуть нікотиновмісні продукти для орального застосування

Штрафи повертаються: вчасно реєструйте АН та звітуйте про залишки пального

З 01.03.2024 набере чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо приведення деяких норм у відповідність із Законом України «Про Митний тариф України» та уточнення окремих положень» від 16.01.2024 № 3553-ІХ.

Так, з 01.09.2024 оподатковуватимуть акцизним податком операції з ввезення та реалізації на митній території України товарів за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2404 91 90 00 «Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування», які включили до переліку підакцизних товарів, — за ставкою 2 363,40 грн за 1 кг (нетто) такого продукту. З 01.01.2025 — 2 836,08 грн за 1 кг (нетто) такого продукту.

Усі вимоги щодо оподаткування акцизним податком, у тому числі 5%- вим акцизним податком з роздрібної торгівлі підакцизними товарами, а також маркування марками акцизного податку інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування, які включили до переліку підакцизних товарів, а також відповідальність за їхнє недотримання (без марок акцизного податку, торгівля за цінами, вищими від максимальних роздрібних цін) застосовуватимуть, починаючи з 01.09.2024.

Для цілей запровадження з 01.09.2024 оподаткування акцизним податком згаданих товарів платники мають право відповідно до статей 220 і 226 Податкового кодексу України:

  • не пізніше ніж за два місяці, для задоволення потреби в марках у вересні 2024 року, подати попередню заявку-розрахунок про потребу в марках акцизного податку «тютюн вітчизняний (інші вироби)» — «ТВ ІНШІ», «тютюн імпортний (інші вироби)» — «ТІ ІНШІ» у кількості, необхідній для маркування інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування;
  • не пізніше ніж 25.08.2024 подати до ДПС, Декларацію про максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) щодо встановлення з 01.09.2024 максимальних роздрібних цін на інші нікотиновмісні продукти для орального застосування.

Для своєчасного маркування інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування з метою їхнього ввезення на митну територію України та реалізації з 01.09.2024 — одержання виробниками та імпортерами таких продуктів марок акцизного податку до 01.09.2024 здійснюється виключно за умови подання продавцю таких марок заявки-розрахунку, документів, що підтверджують внесення плати за марки і сплати до відповідного бюджету акцизного податку за ставками, які діятимуть з 01.09.2024.

За інформацією ДПС

1 березня

Правила врахування страхового стажу для розрахунку лікарняних: лист ПФУ

Правила врахування страхового стажу для розрахунку лікарняних: лист ПФУ

Лист ПФУ від 16.01.2024 № 2800-030401-8/2753

У розглянутому ПФУ випадку, відпрацьовані працівником календарні місяці (жовтень — грудень 2023 року), що передують місяцю настання страхового випадку, враховують при обчисленні страхового стажу. При цьому в листі зазначили, що календарні місяці, що передують місяцю настання страхового випадку, враховують при обчисленні страхового стажу в разі сплати ЄСВ за ці місяці, за умови, якщо таку сплату не списуватимуть в рахунок погашення недоїмки по сплаті ЄСВ, сплати штрафів та пені відповідно до статті 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI.

До заяви-розрахунку, яку подають для отримання фінансування від ПФУ, роботодавець може додати скановані копії платіжних документів, які б підтвердили сплату ЄСВ за жовтень — грудень 2023 року.

29 лютого

Сьогодні платники не зможуть повторно отримати ЕЦП від ІДД ДПС

Сьогодні частково обмежать доступ до ЕЦП від ІДД ДПС

✅ ВСІ ОНЛАЙН КАЛЬКУЛЯТОРИ ДЛЯ БУХГАЛТЕРА ✅

З технічних причин сервіс «Повторного (дистанційного) формування сертифікатів за електронним запитом» 29.02.2024 не працюватиме.

За інформацією ДПС

29 лютого

1 березня 2024 року — останній день сплати податків за січень

1 березня 2024 року — останній день сплати податків за січень

Експертне роз’яснення до закону про поновлення перевірок

Податок, збір, платіж

Підстава

1 березня — останній день сплати за січень 2024 року

рентної плати за:

  • користування надрами при видобуванні вуглеводневої сировини;
  • користування радіочастотним ресурсом України;
  • транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами територією України;
  • транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України

п. 257.5 Податкового кодексу України (ПК)

плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (крім громадян)

п. 287.3 та 287.4 ПК

податку на додану вартість

п. 57.1, п. 203.2 ПК

акцизного податку

п. 57.1, п. 222.1.1 ПК

плати за землю фізичними особами - підприємцями - власниками та землекористувачами земельних ділянок

п. 287.3 ПК

ПДФО від оподаткування доходів, нарахованих у вигляді:

  • процентів на поточний або депозитний банківський рахунок;
  • процентів на вклади члена кредитної спілки

п. 170.4 ПК

військового збору від оподаткування доходів, нарахованих у вигляді:

  • процентів на поточний або депозитний банківський рахунок;
  • процентів на вклади члена кредитної спілки

п. 170.4 ПК

податковим агентом ПДФО, у разі якщо оподатковуваний дохід нараховує податковий агент, але не виплачує (не надає) платнику податку

пп. 168.1.5 ПК

податковим агентом військового збору, у разі якщо оподатковуваний дохід нараховує податковий агент, але не виплачує (не надає) платнику податку

пп. 168.1.5 та п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПК

За інформацією ДПС

29 лютого

Як перевірити факт прийняття ДПС декларації з податку на прибуток

Нагадуємо, що платники податку на прибуток підприємств та частини чистого прибутку (доходу) — до 29 лютого (включно) зобов’язані подати податкову декларацію/розрахунок за 2023 рік.

За інформацією ДПС

29 лютого

Розлучена жінка виховує дитину з інвалідністю: чи має право батько дитини на додаткову відпустку

Розлучена жінка виховує дитину з інвалідністю: чи має право батько дитини на додаткову відпустку

Додаткову відпустку працівникам, які мають дітей, надають одному з батьків (матері або батькові). Батько на рівні з матір’ю має право на додаткову відпустку як працівник, що має дитину з інвалідністю, але за умови, що мати не скористалася такою відпусткою у відповідному році.

Проте, у разі якщо батько позбавлений батьківських прав, він не має права на таку відпустку.

За інформацією Держпраці

29 лютого

Дії ФОП при отриманні нового КЕП

Дії ФОП при отриманні нового КЕП

Електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом врегулювали нормами:

У разі отримання ФОПом нового КЕП, Порядком передбачили направлення повідомлення за кодом форми F13911(03).

При цьому, до табличної частини Повідомлення вносьте інформацію про фізичну особу — підприємця:

  • у графі 1 — прізвище, ім’я, по батькові (за наявності);
  • у графі 2 — реєстраційний номер облікової картки платника або серію (за наявності), номер паспорта для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника та офіційно повідомили про це ДПС і мають відмітку у паспорті;
  • у графі 3 (посада) — директор;
  • у графі 4 (тип підпису) — директор;

У полі «Виконавець» зазначте посаду (директор), ініціали та прізвище такої фізичної особи — підприємця та її контактний телефон.

На сформоване Повідомлення:

  • першим накладайте новий кваліфікований (удосконалений) електронний підпис;
  • другим — кваліфікований (удосконалений) електронний підпис, яким платник набув статус суб’єкта електронного документообігу;
  • останньою — печатка (за наявності).

За інформацією ДПС у Вінницькій області

29 лютого

Як в ПРРО від ДПС запрограмувати знижку на товари та послуги у чеку

Як в ПРРО від ДПС запрограмувати знижку на товари та послуги у чеку

Чек РРО за продажу товарів через «Нову пошту» ― «NovaPay»

Щоб встановити знижку для всіх товарів/послуг у чеку, виконайте наступні операції:

  • натисніть кнопку «Знижка на чек» у області «Кошик»;
  • у вікні, що відкриється, оберіть тип знижки: «Знижка на суму» — для введення знижки у гривнях або оберіть вкладку «Відсоткова знижка» — для введення розміру знижки у відсотках;
  • введіть розмір знижки та натисніть «Продовжити».

Сума знижки «Знижка на суму» розподіляється між позиціями у чеку.

При застосуванні знижки «Відсоткова знижка» введений розмір відсотка знижки застосовується до кожної позиції у «Кошику».

За інформацією ДПС у Рівненській області

29 лютого

Незаконне бюджетне відшкодування ПДВ: БЕБ викриває порушників

Незаконне бюджетне відшкодування ПДВ: які схеми викриває БЕБ

Скачати Алгоритм заповнення декларації з ПДВ

Цього разу аналітики БЕБ у місті Києві виявили будівельне підприємство, що безпідставно сформувало 71 млн грн від’ємного значення ПДВ. У такий спосіб компанія планувала отримати відшкодування з бюджету.

Підприємство вже заявило про відшкодування 20 млн грн податку. Однак під час проведення аналітичного дослідження фахівці БЕБ встановили низку ризиків, що могли вплинути на суму такого відшкодування. Зокрема компанія не відобразила у повному обсязі отриманий дохід від реалізації нерухомості.

Аналітики БЕБ скерували до податківців рекомендаційний лист із відомостями про виявлені ризики.

За результатами позапланової перевірки працівники податкової склали відповідний акт та відмовили зазначеному підприємству в бюджетному відшкодуванні. Також підприємству анулювали суму від’ємного значення ПДВ.

Таким чином фахівці БЕБ упередили незаконне відшкодування ПДВ з бюджету на суму понад 71 млн грн.

За інформацією БЕБ

29 лютого

Нерезидент придбаває нерухоме майно: до якого податкового органу ставати на облік

akcizn_novacii.jpg

Національна сертифікація бухгалтерів — 2024

Нерезидент, який не перебуває на обліку у податковому органі, при настанні першої із подій, а саме, до придбання нерухомого майна або отримання майнових прав на таке майно в Україні, зобов’язаний стати на облік у податковому органі за місцезнаходженням такого нерухомого майна.

Якщо нерезидент, який стоїть на обліку у податковому органі, придбаває нерухоме майно на території адміністративно-територіальної одиниці, де він не перебуває на обліку, то він зобов’язаний стати на облік за неосновним місцем обліку у податковому органі за місцезнаходженням такого об’єкта нерухомого майна.

Взяття на облік за неосновним місцем обліку здійснюється шляхом подання повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП.

За інформацією ДПС у Запорізькій області

29 лютого

В Україні з'явиться Закон про ветеранське підприємництво

В Україні з'явиться Закон про ветеранське підприємництво

Працівник повернувся до роботи після військової служби: відпустки, лікарняні, пільги

Проєкт Закону від 13.11.2023 № 10258

Проєкт Закону наразі перебуває на розгляді парламентського Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів

Як зазначив очільник Мінветеранів вже на наступному тижні документ планують включити до порядку денного Комітету для прийняття за основу та винесення до залу ВРУ для голосування у першому читанні.

Законопроєкт:

  • містить загальні положення та визначення, зокрема, поняття суб’єктів ветеранського підприємництва, ветеранського соціального підприємництва;
  • визначає мету, завдання і принципи державної політики у сфері розвитку та функціонування ветеранського підприємництва;
  • передбачає порядок набуття суб'єктом підприємництва статусу ветеранського та його втрату;
  • запроваджує облік відомостей щодо суб’єктів ветеранського підприємництва в Єдиному державному реєстрі ветеранів війни;
  • встановлює види та форми держпідтримки ветеранського підприємництва;
  • встановлює засади міжнародного співробітництва у сфері ветеранського підприємництва.

29 лютого

Змінили місце торгівельної діяльності — перереєструйте ПРРО

Змінили місце торгівельної діяльності — перереєструйте ПРРО

Порядок реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій затвердив Мінфін наказом від 23.06.2020 № 317 (далі — Порядок).

Для реєстрації ПРРО необхідно до податкової служби подати заяву за формою № 1-ПРРО. Її форма наведена у додатку 1 до Порядку. Ідентифікатор форми J/F 1316604.

Таку заяву подавайте в електронній формі.

У заяві зазначте локальний номер ПРРО, який присвоюєте такому ПРРО.

Локальний номер ПРРО — це числовий номер, який є унікальним серед номерів, що присвоює госпсуб’єкт у довільному порядку ПРРО для його реєстрації.

Локальний номер ПРРО зберігається за ПРРО до дати скасування його реєстрації.

Реєстраційна заява за формою № 1-ПРРО містить графу «Ідентифікатор об’єкта оподаткування», яку заповнюйте згідно з Повідомленням про об’єкти оподаткування або об’єкти пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП; даліПовідомлення № 20-ОПП.

Нагадуємо, що платник зобов’язаний стати на облік у відповідних податкових органах та повідомити податкову службу за основним місцем обліку про всі об’єкти оподаткування (чи пов’язані з оподаткуванням) шляхом подання Повідомлення № 20-ОПП.

Якщо ж місце здійснення підприємницької діяльності після реєстрації ПРРО змінюється, то в такому випадку необхідно знову подати Повідомлення № 20-ОПП уже з зазначеними змінами.

Після цього потрібно ще раз подати реєстраційну заяву № 1-ПРРО з позначкою «Перереєстрація». У графі «Ідентифікатор об’єкта оподаткування» вкажіть дані про господарську одиницю, де використовуватимете ПРРО, згідно з поданим новим Повідомленням № 20-ОПП.

За інформацією ДПС у Чернівецькій області

29 лютого

Чи можна авторизуватися та підписати е-документи в Е-кабінеті за допомогою Дія.Підпис

Чи можна авторизуватися та підписати е-документи в Е-кабінеті за допомогою Дія.Підпис

✅ ВСІ ОНЛАЙН КАЛЬКУЛЯТОРИ ДЛЯ БУХГАЛТЕРА ✅

Порядок функціонування інформаційно-комунікаційної системи «Електронний кабінет» (далі — Е-кабінет) визначив Мінфін наказом від 14.07.2017 № 637.

Доступ до приватної частини Е-кабінету (особистий кабінет), яка є індивідуальною персоніфікованою вебсторінкою користувача, надають після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису, отриманого у будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації — id.gov.ua (MobileID та BankID), за допомогою Дія Підпис або «хмарного» кваліфікованого електронного підпису.

Для здійснення входу до приватної частини Е-кабінету за допомогою Дія.Підпис:

  • у вікні «Вхід до особистого кабінету» оберіть вкладку «Дія.Підпис»;
  • натисніть «Отримати код» та відскануйте згенерований QR-код;
  • у мобільному додатку «Дія» підтвердіть особу та підпишіть «Запит на підпис документа через Дія.Підпис».

Також увійти до приватної частини Е-кабінету за допомогою Дія.Підпис можете скориставшись вкладкою «Хмарне сховище» у вікні «Вхід до особистого кабінету»:

  • з випадаючого списку в полі «Провайдер» оберіть «Дія.Підпис»;
  • натисніть «Отримати посилання»
  • відскануйте згенерований QR-код.

Після чого, у мобільному додатку «Дія» підтвердіть особу та підпишіть «Запит на підпис документа через Дія.Підпис».

Щоб підписати електронний документ за допомогою Дія.Підпис:

  • оберіть збережений е-документ та натисніть «Підписати»;
  • у вікні «Підпис документа» оберіть вкладку «Хмарне сховище»;
  • з випадаючого списку в полі «Провайдер» оберіть «Дія.Підпис»;
  • натисніть «Отримати посилання» та відскануйте згенерований QR-код;
  • у мобільному додатку «Дія» підтвердіть особу та підпишіть «Запит на підпис документа через Дія.Підпис».

За інформацією ДПС по роботі з ВПП

29 лютого

Скільки і коли відпочиватимемо в березні 2024 року

8 березня (Міжнародний жіночий день) є святковим та неробочим днем в Україні (ст. 73 Кодексу законів про працю України; далі — КЗпП). У 2024 році — це п'ятниця. За довоєнними правилами цей день мав би бути неробочим.

Строк дії воєнного стану продовжили до 14.05.2024 (Закон України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 06.02.2024 № 3564-IX).

У період дії воєнного стану не застосовують норми статті 53 (тривалість роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів), частини першої статті 65, частин третьої — п’ятої статті 67 та статей 71, 73 (святкові і неробочі дні), 78-1 КЗпП та частини другої статті 5 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504/96-ВР (ч. 6 ст. 6 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX).

Тож наразі офіційних святкових та неробочих днів в Україні немає. Саме роботодавець встановлює графік роботи та час відпочинку. Тому роботодавець самостійно вирішує, чи працювати 8 березня.

Дізнайтесь, якими є норми тривалості робочого часу 2024.

29 лютого

Штрих-код марки акцизного податку в чеку РРО при продажу коктейлів

Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердив Мінфін наказом від 21.01.2016 № 13 (далі — Положення)

Рядки фіскального чека повторюють відповідно до кількості різних найменувань товарів (послуг), які оплачені за одним касовим чеком (п. 3 розд. ІІ Положення).

У рядку 9 фіскального чека зазначайте цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (п. 2 розд. ІІ Положення).

Для підакцизної групи товарів встановили особливий режим програмування. Він не передбачає можливості використовувати назву однорідної групи (горілка, вино, сигарети, тощо). Натомість, вимагає зазначати в чеках РРО/ПРРО, які супроводжують продаж таких товарів, саме найменування конкретної одиниці підакцизного товару. Обов’язково відображати в таких чеках, окрім найменування, їх УКТ ЗЕД, ціну та кількість, у тому числі відображення реквізитів марки акцизного податку методом ручного введення (для РРО, що не можна доопрацювати або використовують без сканеру) або сканування штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.

При програмуванні алкогольної продукції, що використовуєте у приготуванні коктейлів, слід забезпечити введення даних/сканування марки для відображення її реквізитів у розрахунковому документі при її відкупорюванні, в межах отримання першої порції для приготування коктейлю або продажу на розлив. Тобто передбачає одноразове відображення реквізитів марки акцизного податку, в межах реалізації алкогольного напою частинами, який розлито виробником у тару, що маркована такою маркою.

За інформацією ДПС у Київській області

29 лютого

Які документи подавати для реєстрації місця зберігання алкоголю та тютюну

Внесення місць зберігання алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів до до Єдиного державного реєстру місць зберігання (далі — Єдиний реєстр) здійснюють на підставі заяви суб’єкта господарювання. Форма заяви наведена у додатку 2 до Порядку ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання, затвердженого наказом ДПА від 28.05.02 № 251. В заяві обов’язково зазначають місцезнаходження місця зберігання алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів, а також:

  • для юросіб — найменування, місцезнаходження, код Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців;
  • для ФОП – прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номера облікової картки платника.

До заяви додають копію документа, що підтверджує право власності та/або користування приміщенням, яке використовують як місце зберігання.

Зазначені документи подають в електронній формі через Електронний кабінет платника.

Меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету дозволяє платнику надіслати лист, який містить заяву та необхідні документи.

Інформацію щодо отримання та дати реєстрації листа в органі ДПС можна переглянути у вкладці «Вхідні» меню «Вхідні/вихідні документи» приватної частини Електронного кабінету.

За інформацією ДПС у Дніпропетровській області

29 лютого

Подали таблицю даних платника і не зазначили види діяльності: як бути

Подали таблицю даних платника і не зазначили види діяльності: як бути

ПДВ: від азів до майстерності

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердив Кабмін постановою від 11.12.2019 № 1165; далі — Порядок.

Платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку на додану вартість (далі — Таблиця) за формою наведеною у додатку 5 до Порядку.

У Таблиці зазначайте:

Таблицю подавайте з поясненням, в якому зазначайте вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність (п. 14 Порядку).

Платник ПДВ може надати інформацію щодо видів діяльності, які не зазначили в попередньо поданій до податкового органу Таблиці шляхом подання нової Таблиці.

В ній зазначайте такі види діяльності та відповідно коди товарів згідно УКТЗЕД та коди послуг згідно ДКПП.

За інформацією ДПС у Чернівецькій області